Czy filozofia nauczy nas myślenia? Spotkanie wokół książki „Myślenie w edukacji”, Matthew Lipmana

Opublikowano: 22 grudnia 2022
www-1200-830

Czy filozofia nauczy nas myślenia? Spotkanie wokół książki „Myślenie w edukacji”, Matthew Lipmana

Zapraszamy na inspirujące spotkanie wokół książki „Myślenie w edukacji” Matthew Lipmana, twórcy i popularyzatora metody filozofowania z dziećmi (Philosophy for Children), przekonującego, że „dopóki i nauczyciele nie będą się uczyć filozofii i umieć filozofować, nie ma większych widoków na myślenie w edukacji”.
Wspólnie zastanowimy się:
  • Czy myślenia można nauczać?
  • Jak kształcić krytyczne, twórcze i troskliwe myślenie?
  • Dlaczego warto filozofować?
  • Czy filozofowanie to studiowanie historii idei?
  • Czy dzieci mogą dociekać filozoficznie?
  • Gdzie w polskich realiach edukacyjnych znaleźć miejsce na dociekania filozoficzne?

Teoretyczno-praktyczny projekt Lipmana przedstawiony w tej książce jest propozycją swoistego ufilozoficznienia edukacji. Ma się ono odbywać – oprócz regularnych lekcji filozofowania – przez korzystanie z prototypu, jakim jest filozoficzna wspólnota dociekania: we wszystkich dziedzinach przedmiotowych jedną z metod uczenia się i nauczania może być tworzenie analogicznych wspólnot jako środowisk, które sprzyjają wzmacnianiu myślenia i sądzenia przez dialogiczne dyskusje mogące przekraczać granice dyscyplin.

Anna Łagodzka

Praca Lipmana jest publikacją ważną, bo konfrontującą nas z głosem jednego z najwybitniejszych popularyzatorów idei rozwijania myślenia krytycznego w edukacji. Pomimo upływu czasu te koncepcje i idee są ciągle aktualne i istotne, a nadal nie w pełni reprezentowane w polskiej praktyce edukacyjnej. (…) Spotkanie z lipmanowską propozycją jest niezbędne dla każdego nauczyciela i edukatora,, nie tylko dla uzupełnienia własnej wiedzy i kompetencji metodycznych, ale także jako etap rozwoju i autorefleksji.
Iwona Czaja-Chudyba

Gościem spotkania będzie: dr Marcin Bogusławski
– adiunkt w Katedrze Filozofii Współczesnej. Jego zainteresowania naukowe to filozofia humanistyki ze szczególnym uwzględnieniem tzw. „nowej humanistyki”, posthumanizm, epistemologia historyczna. Dydaktycznie korzysta z metody Warsztatów z Dociekań Filozoficznych czy Lego-Logos. Redaktor naczelny Internetowego Magazynu Filozoficznego Hybris, dla którego wraz z prof. Barbarą Tuchańską zredagował numer pt. Polish Philosophical Revisionists in Marxism finansowany przez MNiSW w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. Bloger, publicysta, recenzent. Jego hobby to opera, problematyka prawidłowej emisji głosu, gotowanie, jazda na rowerze

Spotkanie poprowadzi: Krystian Karcz – nauczyciel etyki, filozofii, wiedzy o społeczeństwie i edukacji dla bezpieczeństwa. Założyciel największego wirtualnego pokoju nauczycielskiego – grupy „Nauczyciele filozofii i etyki” oraz strony Uczę filozofować na portalu Facebook, współautor książki „Filozofuj z dziećmi 2”, popularyzator filozofii, filozofowania oraz nowoczesnych metod nauczania.

Spotkanie odbędzie się on-line.

Spotkanie odbędzie się on-line.

12 stycznia 2023  (czwartek)

o godzinie 17:00

Transmisja będzie dostępna TUTAJ.

Komentarze

Ten post dostępny jest także w języku: angielski