Hybris | Tom 55 Nr 4

Opublikowano: 30 maja 2022
hybris-01

Internetowy Magazyn Filozoficzny “HYBRIS” wydawany jest przy współpracy z Ośrodkiem Badań Filozoficznych.
Od pierwszego numeru periodyk poświęcony jest szeroko pojętej tematyce filozoficznej. Celem magazynu jest promowanie oryginalnej twórczości filozoficznej oraz integrowanie środowiska filozoficznego. Oprócz oryginalnych artykułów, Hybris publikuje wywiady z filozofami, recenzje najnowszych pozycji filozoficznych oraz przekłady interesujących, a mało znanych pozycji filozoficznych oraz tekstów przydatnych do celów dydaktycznych.

W numerze (PDF):

Z genealogii nowożytnego doświadczenia świadomości. Chrześcijański rachunek sumienia

Szymon Wawrzyniak

Powszechnie uznaje się, że istnieje związek pomiędzy nowożytnością a subiektywnością. Właściwe nowożytności ludzkie doświadczenie siebie w kategoriach bytu obdarzonego wewnętrzną głębią, świadomego ja, znajdującego się w ciele, danego poza językiem, historią i kulturą, przejrzystego i gotowego do odkrycia, odegrało niebagatelną rolę w myśleniu właściwym tej epoce. Jedną z dziedzin, gdzie przekonanie to znajduje wyraźne odzwierciedlenie jest filozofia. Kartezjusz fundując paradygmat nowożytnej filozofii, w zwrocie ku sobie odnajduje najpierw absolutnie pewną podstawę poznania, a następnie czyni wnętrze własnej świadomości przestrzenią, w której postępowanie w procesie budowania nowego systemu wiedzy może postępować naprzód. W filozofii Kartezjusza świadomość, pomimo tego, że pełni centralną rolę, jest jednak przede wszystkim środkiem do celu. Oznacza to, że nie zostaje ona „przepytana” w dostatecznym stopniu. Jako fundament, droga wiodąca do uzyskania odpowiedzi, nie zaś przedmiot pytania, zagadnienie świadomości jest u autora Medytacji zagadnieniem, które — zgodnie z deklaracją — zostaje w pełni rozwiązane. Problemy pozostawione przez Kartezjusza na boku oczywiście nie znikną. Będą one powracać nieustannie, stając się źródłem wielu rozterek nowożytności…

Koncepcja wolności w filozofii Fryderyka Nietzschego

Marcin Dżugaj

Wolność jest niewątpliwie jednym z najważniejszych zagadnień w refleksji Nietzschego. Sprzeciwiając się całej dotychczasowej tradycji religijno-metafizycznej, niemiecki filozof wskazuje na autentyczne, dotąd pomijane przez tę tradycję podstawy wolności, tak że można powiedzieć, że centralne dlań kategorie, takie jak nadczłowiek, wieczny powrót czy przewartościowanie wszystkich wartości, mają między innymi na celu ufundowanie nowej i tym razem zgodnej z dynamiczną strukturą życia koncepcji wolności. Wiedząc zatem, jak ważną rolę odgrywa u autora Jutrzenki ta idea, postanowiliśmy poddać w niniejszym tekście analizie koncepcję wolności w myśli Nietzschego w każdej z trzech zasadniczych faz jego twórczości, starając się przy tym odpowiedzieć na pytanie, jak Nietzsche rozumiał wolność w każdej z tych faz i jaką finalnie przybiera ona w jego myśli postać.

Mojość, Inny, Świat. Analiza porównawcza filozofii Charles’a Taylora oraz Martina Heideggera

Joanna Hładyłowicz

Celem artykułu jest analiza porównawcza wybranych pojęć zawartych w poglądach Charlesa Taylora oraz Martina Heideggera mająca ustalić punkty oraz różnice między poglądami obu filozofów. W pierwszej części dokonano rekonstrukcji głównych założeń myśli obydwu filozofów. Wyszczególniono również pojęcia, które  w późniejszych częściach posłużyły jako momenty wyjściowe do analizy porównawczej. W celu jej dokonania zostały wyodrębnione trzy główne zakresy tematyczne, którymi są tytułowe: mojość, inny oraz świat. Pierwsza część analizy skupia się wokół szczególnej cechy charakteryzującej zarówno Heideggerowskie Dasein (Heidegger, jak i Taylorowskie self, które spolszczam jako jaźń). Druga część analizy obejmuje porównanie przedstawienia innego i relacji między nim a Dasein i jaźnią. Ostatnia analiza porównawcza, składająca się z dwóch części, poświęcona jest pojęciu świat oraz pojęć z nim związanych.

Recenzja:

 Marek Błaszczyk – Egzystencja i psychoterapia

Zapraszamy do lektury!!!

Komentarze

Ten post dostępny jest także w języku: angielski