Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum | Tom 2 Nr 33

Opublikowano: 29 marca 2022
Artw-02

Półrocznik Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum należy do serii zeszytów naukowych Uniwersytetu Łódzkiego. Pierwszy tom ukazał się w 1989 r., zastępując wydawane od 1981 roku Acta Universitatis Lodziensis. Folia Scientiarum Atrium et Librorum. Opracowania redakcyjnego Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum podjęli się pracownicy dwóch placówek naukowych Uniwersytetu: Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego (aktualnie: Katedry Informatologii i Bibliologii) oraz Biblioteki Uniwersyteckiej.

Obecnie redaktor naczelną czasopisma jest prof. Magdalena Przybysz-Stawska (ORCID).

Celem czasopisma jest publikowanie oryginalnych prac, recenzji publikacji specjalistycznych i materiałów źródłowych odnoszących się do teorii i metodologii informacji naukowej i dziedzin pokrewnych w kontekście szeroko pojętej humanistyki. Tytuł dąży również do bycia swoistym forum dla rozpowszechniania prac naukowych i wyników badań dotyczących nauki o informacji oraz pozostałych dyscyplin przeprowadzających analizy społecznych oraz technologicznych aspektów działalności informacyjnej. Czasopismo służy także prezentowaniu krytycznych recenzji i polemik na temat publikacji dotyczących zagadnień biblioteko- i księgoznawstwa, (cyfrowej) komunikacji naukowej oraz sprawozdań z aktualnych wydarzeń z zakresu dziedzictwa nauki i kultury.

W numerze:

Działalność Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego w okresie pandemii (marzec 2020 – czerwiec 2021 r.)

Urszula Kowalewska

Pandemia COVID-19 zdezorganizowała działalność bibliotek. Stanęły one przed wyborem dotyczącym tego, które usługi mogą bezpiecznie oferować użytkownikom, aby zapewnić im stały dostęp do potrzebnych informacji. Artykuł przedstawia funkcjonowanie Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego (BUŁ) w czasie trwania pandemii. Prezentuje zastosowane rozwiązania i usługi dostosowane do sytuacji epidemiologicznej, pozwalające czytelnikom na satysfakcjonujące i bezpieczne korzystanie z zasobów Biblioteki UŁ.

Pandemia COVID-19 – punkt zwrotny w działalności bibliotek na przykładzie Biblioteki Głównej Politechniki Łódzkiej

Iwona Sójkowska

W historii bibliotek odnaleźć można wiele punktów zwrotnych, które powodowały niepewność w ich funkcjonowaniu. Mimo to biblioteki różnego typu nadal istnieją, rozwijają się i prężnie działają. W niniejszym artykule zwrócono uwagę na sytuację bibliotek akademickich, która jest wynikiem pandemii COVID-19.

W marcu 2020 r. stacjonarne usługi bibliotek zostały czasowo zawieszone, co mogło wywołać niepokój wśród pracowników i użytkowników. Na przykładzie Biblioteki Politechniki Łódzkiej przedstawiono zmianę
organizacji pracy oraz świadczenia usług, przenosząc tradycyjnie wykonywane zadania do wirtualnej rzeczywistości. Zwrócono uwagę na nowe e-usługi oraz plany rozwojowe, jakie biblioteka opracowała w związku z sytuacją kryzysową.

Działalność Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. prof. Tadeusza Kotarbińskiego w Łodzi w czasie pandemii

Monika Wachowicz, Katarzyna Figurska

W artykule przedstawiono działalność Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. prof. Tadeusza Kotarbińskiego w Łodzi w okresie od 12 marca 2020 do 31 sierpnia 2021. Głównym celem było wskazanie sposobów i formy realizacji zadań Biblioteki w czasie pandemii, oraz dostosowania jej usług do okresowych obostrzeń.

Działania Książnicy Pedagogicznej im. A. Parczewskiego w Kaliszu w czasach pandemii roku 2020/2021

Aldona Zimna

Celem artykułu jest prezentacja różnorodnych działań organizowanych przez Książnicę Pedagogiczną im. A. Parczewskiego w Kaliszu podczas pandemii od marca 2020 do września 2021 roku. Tekst zawiera przykłady tradycyjnych i elektronicznych usług bibliotecznych w ramach szerokiej oferty edukacyjno-kulturalnej, skierowanej do różnych grup użytkowników. Autorka opisała między innymi wystawy, konkursy i projekty realizowane przez Książnicę, także we współpracy z bibliotekami szkolnymi, wydziałem UAM/WPA w Kaliszu i Uniwersytetem Trzeciego Wieku. Podkreśliła wielką rolę popularyzowania działań biblioteki, które przenikają ze świata rzeczywistego w wirtualny poprzez media społecznościowe i stronę internetową Książnicy.

Wirtualne escape roomy jako nowy sposób promocji czytelnictwa na przykładzie działań Książnicy Pedagogicznej w Kaliszu

Róża Pomiecińska

Wybuch pandemii COVID-19 spowodował konieczność szukania nowych sposobów promocji czytelnictwa wśród różnych grup społecznych. Biblioteki i bibliotekarze z powodu wprowadzonego lockdownu wzmocnili zatem swoje działania, aby zaistnieć w sieci i w świadomości osób należących do pokolenia netgeneracji.

W artykule przedstawiono wykorzystanie wirtualnych pokoi zagadek w promocji czytelnictwa na przykładzie działań Książnicy Pedagogicznej w Kaliszu. Wykorzystanie tej formy pracy przyniosło wiele korzyści zarówno dla samej placówki, jak i osób z nią współpracujących. Dzięki powstaniu wirtualnych escape roomów biblioteka zyskała jeszcze jedno ważne pole promocji swoich działań wśród młodzieży.

Muzeum Miasta Łodzi w czasie pandemii – nowe wyzwania dla upowszechniania łódzkiego dziedzictwa kultury

Paulina Długosz

Wybuch pandemii koronawirusa w Polsce w 2020 r. był wydarzeniem, które na niespotykaną wcześniej skalę wpłynęło na funkcjonowanie Muzeum Miasta Łodzi [dalej: MMŁ]. Szybko musiało przystosować się do pracy w zupełnie nowej, zmienionej rzeczywistości, do której zarówno ono, jak i wiele podobnych placówek, nie było przygotowane. Po ponad roku od wprowadzenia pierwszych obostrzeń sanitarnych i pomimo ciągłego trwania zagrożenia epidemicznego, można podjąć próbę charakterystyki przedsięwziętych przez Muzeum działań, których celem było dostosowanie codzienności instytucji do nowych warunków. Na potrzeby stworzenia zarysu wyzwań i problemów, z którymi przyszło się zmierzyć Muzeum Miasta Łodzi, podejmowane przez instytucję działania opisano w trzech sferach: organizacji pracy wewnętrznej, utrzymania i budowania publiczności poprzez działalność cyfrową oraz udostępniania wystaw i zbiorów w reżimie sanitarnym. Intencją analizy jest wskazanie kluczowych zadań zaradczych wykonanych przez Muzeum w 2020 r. oraz przedstawienie wniosków dotyczących jego dalszego funkcjonowania.

Funkcjonowanie biblioteki Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi podczas pandemii: od marca 2020 do sierpnia 2021 r.

Justyna Grabowska

Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie działalności Działu Biblioteka i Archiwum Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi w okresie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Podjęto w nim próbę odpowiedzi na pytanie, jaki wpływ wywarła światowa epidemia na pracę w bibliotece. Opisano zmianę sposobu pracy instytucji po decyzji o jej zamknięciu, omówiono realizację zadań biblioteki i archiwum zakładowego. Przedstawiono zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z biblioteki po ponownym jej otwarciu oraz plany placówki na przyszłość.

Potyczki z pandemią z punktu widzenia Dyrektora Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi

Barbara Czajka

W obliczu nowego wyzwania jakim była pandemia COVID–19 konieczne stały się nowe formy pracy i zarządzania instytucją. Celem autorki artykułu jest przedstawienie problemów z tym związanych z punktu widzenia administrowania wojewódzką biblioteką publiczną, uwzględniających otoczenie prawne, bezpieczeństwo finansowe i społeczne pracowników oraz realizację zadań statutowych.

Należało znaleźć nowe formy pracy na rzecz użytkowników biblioteki, powodujące dylematy między pracą zdalną a fizyczną obecnością pracowników w miejscu pracy. W tych okolicznościach, nieoczekiwanie pojawiły się duże przedsięwzięcia jakimi były – wielka przeprowadzka magazynów bibliotecznych oraz przyjęcie księgozbioru profesora Włodzimierza Krysińskiego z Kanady. Jednocześnie pandemiczne uwarunkowania uwidoczniły, po raz kolejny, wszechstronność zawodu bibliotekarza – poza innymi pozytywnymi cechami – kreatywność z wykorzystaniem nowych technologii.

Działalność Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Łodzi Filii w Pabianicach w roku szkolnym 2020/2021 w trakcie trwania pandemii COVID-19

Agnieszka Jaworska

W niniejszym tekście podjęto próbę przedstawienia wpływu pandemii, a ściślej, wprowadzanych wielokrotnie obostrzeń, na funkcjonowanie pabianickiej filii PBW w Łodzi w minionym roku szkolnym 2020/2021.

Praca bibliotekarza szkolnego w okresie nauki zdalnej

Sylwia Krieger

W artykule opisano doświadczenia zdobyte w pracy bibliotekarza w okresie nauki zdalnej i hybrydowej w czasie pandemii COVID-19. Celem niniejszego tekstu jest wskazanie nowych metod i narzędzi wykorzystywanych podczas pracy w tym okresie (Teams, Forms, Live Worksheet, Vocaroo), a także podzielenie się dobrymi praktykami, które najlepiej sprawdziły się w działalności biblioteki szkolnej. Artykuł powstał na podstawie własnych doświadczeń, działań zrealizowanych w bibliotece oraz materiałów wykorzystanych przez Autorkę w pracy z czytelnikiem, dostępnych w czasopiśmie „Biblioteka w szkole”.

Ponadto:

Aleksandra Zbieranowska –  Z Pawłem Braunem, dyrektorem Biblioteki Miejskiej w Łodzi rozmawia Aleksandra Zbieranowska

Marzena Kowalska – Biblioteki i media w czasie pandemii COVID-19 Bibliografia selektywna

Marzena Kowalska – Konferencje i szkolenia online zorganizowane w Polsce w latach 2020–2021 (wybór)

Henryka Karolewska – I Wielkopolskie Forum Bibliotekarzy „Historia mądrością, przyszłość wyzwaniem” (Kalisz, 27 października 2021 r.)

Agnieszka Fluda-Krokos – Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Artificem commendat opus. Zbiory graficzne w zasobach bibliotek, archiwów, muzeów i kolekcji prywatnych” (Kraków, 18–19 listopada 2021 r.)

ZAPRASZAMY DO LEKTURY!

Komentarze

Ten post dostępny jest także w języku: angielski