Ekonomia Międzynarodowa | Nr 43 (2023)

Opublikowano: 29 maja 2024
Bez tytułu (1200×830 px)-3

Ekonomia Międzynarodowa jest czasopismem naukowym skoncentrowanym na tematyce ponadnarodowych zjawisk gospodarczych, zarówno w skali makro, jak i mikro. Zapraszamy do składania oryginalnych tekstów opisujących zarówno procesy zachodzące w obrębie gospodarki światowej, jak i elementy gospodarek narodowych czy regionalnych, mające swoje międzynarodowe uwarunkowania lub odniesienia, bądź możliwe do porównania w skali międzynarodowej.

W numerze:
Wyzwania pomiaru i analizy bezpośrednich inwestycji zagranicznych – teoria a praktyka
Agnieszka Kłysik-Uryszek, Anetta Kuna-Marszałek

Bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ) są powszechnie analizowane w literaturze naukowej. Dostępne definicje i klasyfikacje opisują zjawisko na wielu płaszczyznach, jednak dostępne dane statystyczne często nie współgrają z podejściem teoretycznym. Utrudnia to lub wręcz uniemożliwia szczegółową analizę zachodzących w rzeczywistości procesów. Dynamiczne zmiany gospodarcze prowadzą do ciągłego powstawania nowych relacji i struktur organizacyjnych w firmach międzynarodowych, które istnieją równocześnie z dobrze zdefiniowanymi i rozpoznawalnymi formami BIZ, ale nie są właściwie śledzone przez instytucje statystyczne.

Artykuł ma charakter przeglądowy. Jego celem jest prezentacja nieścisłości i niespójności występujących w obszarze badań BIZ zarówno w sferze definicyjno- klasyfikacyjnej, jak i statystycznej. W artykule omówione są różnorodne koncepcje pomiaru i interpretacji BIZ, mające na celu dostarczenie badaczom użytecznych wskazówek, dotyczących radzenia sobie z problemami metodologicznymi. Podstawowym wnioskiem jest, że informacje dostarczane przez oficjalne statystyki są niewystarczające i niespójne, a analiza stopnia zaangażowania BIZ firm (szczególnie z rynków wschodzących) niesie ze sobą ryzyko i jej rezultaty powinny być traktowane z rezerwą. Studium przypadku polskich statystyk publicznych posłużyło do przedstawienia głównych niezgodności i problemów.

Rozwój bankowości islamskiej w Wielkiej Brytanii – porównanie bankowości islamskiej i konwencjonalnej
Jerzy Korzeniewski, Patrycja Melon

Celem artykułu jest porównanie rozwoju kilku banków islamskich oraz konwencjonalnych działających na terenie Wielkiej Brytanii w latach 2014–2021. Zastosowano prostą w interpretacji statystyczną metodę porządkowania liniowego obiektów charakteryzowanych kilkoma zmiennymi. Zasadnicza trudność polegała na uwzględnieniu zmiennego w czasie notowania wartości rozważanych zmiennych. Zaproponowano nowatorską metodę pozwalającą na uwzględnie- nie zarówno wartości kilku zmiennych jak i ich zmienności w czasie. W metodzie tej można położyć nacisk na efekt końcowy, to znaczy rozważać tylko wartości zmiennych na początku i na końcu badanego okresu, ale można uwzględnić płynność systematyczny rozwoju banku przez położenie nacisku na wzrost wartości zmiennych-stymulant z roku na rok. W otrzymanym porządkowaniu banki islamskie rozwijały się dynamiczniej od konwencjonalnych we wszystkich rozważanych konfiguracjach zmiennych.

Motywy i formy internacjonalizacji polskich start-upów
Marcin Majewski

Tło badawcze: W związku z szybkim rozwojem technologii zmieniają się możliwości wchodzenia na nowe rynki. Ma to swój wyraz w łatwości, z jaką nowe firmy wchodzą na nowe rynki. Narzędzia umożliwiające szybki transfer informacji sprawiły, że często pomijane są klasyczne etapy internacjonalizacji. Klasyczne modele internacjonalizacji są często krytykowane, nie oznacza to jednak, że nie powstają nowe modele internacjonalizacji. Biorąc pod uwagę znaczenie start-upów w gospodarce, warto przyjrzeć się temu, jak zachowują się na rynkach międzynarodowych.

Cel artykułu: Głównym celem artykułu jest odpowiedź na następujące pytania badawcze: Jakie formy ekspansji zagranicznej wybierają polskie start-upy? Jakie metody i narzędzia internacjonalizacji wybierają polskie start-upy w drodze do internacjonalizacji? Jakie są motywy internacjonalizacji polskich start-upów? Jakie są etapy internacjonalizacji polskich start-upów? Hipoteza badawcza brzmi następująco: najczęstszą formą internacjonalizacji polskich start-upów jest eksport.

Metody: W artykule zastosowano następujące metody: krytyczną analizę literatury, ankietę internetową, papierową i telefoniczną oraz wywiad pogłębiony CATI. Dane wykorzystane w artykule zostały zebrane przez autora. Badanie przeprowadzono na próbie 174 respondentów, a wywiad na próbie 23 respondentów. Badanie przeprowadzono w okresie od 10 stycznia 2021 r. do 7 stycznia 2023 r.

Wyniki i wartość dodana: Niniejsza praca jest pierwszym kompleksowym badaniem polskich start-upów skupiającym się na motywach, narzędziach, determinantach i możliwych etapach internacjonalizacji. Najczęstszymi motywami internacjonalizacji polskich startupów są motywy reaktywne. Przedsiębiorstwa wybierają eksport jako sposób na wejście na nowe rynki. Głównymi narzędziami wspierającymi internacjonalizację są profile w mediach społecznościowych prowadzone w języku obcym oraz sieć kontaktów złożona z osób z otoczenia przedsiębiorcy. Badania wykazały, że przedsiębiorstwa przechodzą określone etapy internacjonalizacji.

Komentarze

Ten post dostępny jest także w języku: angielski