Turyzm/Tourism | Vol. 32 No. 2 (2022)

Opublikowano: 20 marca 2023
Turyzm

Turyzm jest najstarszym polskim czasopismem naukowym o tematyce turystycznej. Wydawany jest przez Instytut Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego nieprzerwanie od 1985 r. Jest jednym z niewielu tytułów w Polsce skierowanych do naukowców reprezentujących różne dyscypliny i zajmujących się problematyką turystyczną, w tym przede wszystkim do geografów, ekonomistów, socjologów oraz przedstawicieli innych nauk społecznych. 

Artykułowi opublikowanemu w czasopiśmie Turyzm przyznawane jest 40 pkt. 

W BIEŻĄCYM NUMERZE:

Wpływ subiektywnej wiedzy, altruistycznych wartości i pewności siebie konsumentów na proekologiczne postawy i zachowania zakupowe chińskich klientów

Shengyu Gu

W trwającej erze globalizacji dzięki rozwojowi marketingu i reklamy zwiększyła się wiedza i pewność siebie klientów. Celem niniejszego opracowania jest zbadanie wpływu altruistycznych wartości, subiektywnej wiedzy i pewności siebie konsumentów na ich nastawienie i zachowania związane z zakupami proekologicznymi na podstawie przekrojowych danych zbieranych od klientów hoteli. Przede wszystkim zapewniono wiarygodność i trafność danych, a następnie zastosowano modelowanie równań strukturalnych za pomocą oprogramowania AMOS. Wyniki pokazały, że pewność siebie konsumentów, altruistyczne wartości i subiektywna wiedza mają pozytywny i znaczący wpływ na zachowania i postawy związane z zakupem proekologicznym. Wyniki ujawniły również, że postawy dotyczące proekologicznych zakupów w istotny sposób modyfikują zależności między zachowaniami związanymi z takimi zakupami a pewnością siebie konsumentów, wartościami altruistycznymi i wiedzą przedmiotową. Badanie koncentrowało się tylko na klientach poszukujących hotelu i ograniczało się do Chin. Przyszłe studia mogą zastosować podobny model, skupiając się na innym wybranym kraju.

Wpływ praktyk ergonomicznych na powstrzymanie odpływu personelu sprzątającego oraz wydajność pracowników hoteli podczas pandemii COVID-19 w Indiach

Amrik Sing, Vipin Kumar Singh

W artykule przedstawiono poziom utrzymywania zatrudnienia personelu sprzątającego oraz jego wydajność w hotelach w Indiach podczas pandemii COVID-19, a także omówiono wpływ praktyk ergonomicznych na te zagadnienia. Praktykom ergonomicznym stosowanym wobec hotelowego personelu sprzątającego poświęcono już dużo uwagi, jednakże takie badania w kontekście Indii prawie nie istnieją. Sprzątanie w hotelu wymaga znacznego wysiłku fizycznego, który może prowadzić do dyskomfortu, a nawet nadwyrężenia zdrowia pracownika. Prezentowane badanie, którym objęto 210 pracowników sprzątających, zatrudnionych w pięciogwiazdkowych hotelach, zostało przeprowadzone metodą ankiety internetowej. Dane zinterpretowano za pomocą oprogramowania SmartPLS 2.0. Konstruktami przyjętymi w badaniu były: warunki pracy, ocena i kontrola ryzyka, plan reagowania na pandemię, wydajność pracowników oraz poziom ich zatrzymywania na stanowiskach pracy. Stwierdzono, że warunki pracy miały bardzo silny związek z utrzymywaniem i wydajnością pracowników. Plan reagowania na pandemię również miał duży, pozytywny wpływ na wydajność ich pracy w przeciwieństwie do poziomu pozostawania na stanowiskach pracy. Warunki pracy nie wpływały znacząco na wydajność zatrudnionych.

Inicjatywy rozwoju kompetencji zawodowych w sektorze turystycznym w trzech krajach Południowoafrykańskiej Wspólnoty Rozwoju: analiza wdrażanych działań

Boitumelo Caroline Rasethuntsa

Turystyka stanowi podstawę gospodarki krajów Południowoafrykańskiej Wspólnoty Rozwoju (Southern African Development Community – SADC). Jednakże, jak wskazuje indeks konkurencyjności turystycznej (Travel and Tourism Competitiveness Index – TTCI) dla lat 2007–2019, region ten nie ma trwałego, należnego udziału w światowym rynku turystycznym. Zasoby ludzkie uważane są za jeden z filarów konkurencyjności w przemyśle turystycznym, dlatego kraje powinny formułować właściwe zasady i plany dotyczące rozwoju tych zasobów, aby zapewnić korzyści gospodarcze płynące z działalności turystycznej. Głównym zadaniem pracy jest przedstawienie strategii możliwych do wdrożenia przez państwa SADC, by rozwinąć kompetencje i umiejętności pracowników swojego sektora turystycznego. W tym celu autorka analizuje strategie stosowane w Tanzanii, Mauritiusie i Botswanie, mające potencjalny wpływ na politykę turystyczną, a które umożliwiają również doskonalenie sposobów rozwijania kom­petencji zawodowych w turystyce innych krajów w ramach podnoszenia zbio­rowej efektywności całego regionu. Stosując metodę badań wtórnych, przeprowadzono wszechstronny przegląd literatury, aby zbadać strategie podnoszenia kompetencji zawodowych w sektorze turystycznym, wdrażane przez trzy kraje omawianego regionu. Z zaprezentowanych strategii mogłyby skorzystać mniej konkurencyjne państwa, ulepszając swoją politykę i wprowadzając zmiany. Niniejsze badania dowodzą, że inwestowanie w edukację turystyczną, zatrudnianie zagranicznych specjalistów, współpraca między interesariuszami i priorytetowe traktowanie rozwoju zasobów ludzkich związanych z turystyką to działania kluczowe.

Analiza bibliometryczna publikacji na temat turystyki wellness

Mrudhusha Mohanan, Suraj Kushe Shekhar

W wyniku pandemii COVID-19 oraz spowodowanych nią stresu i niepokoju, rozwijająca się turystyka wellness jawi się ostatnio jako jeden z najbardziej preferowanych segmentów turystyki, zarówno wśród entuzjastów podróżowania, jak i zwykłych urlo­powiczów. Jest to segment niszowy, który posiada ogromny potencjał, by stać się najbardziej pożądanym rodzajem turystyki w nadchodzących latach. Niniejszy artykuł prezentuje analizę bibliometryczną, przeprowadzoną w celu wskazania najważniejszych czasopism, ich cech oraz całkowitej liczby cytowań, popularnych słów kluczowych, nowych wątków itp., dotyczących turystyki wellness. Na podstawie 159 artykułów zaczerpniętych z bazy danych Web of Science, stwierdzono iż często używanym słowem jest „zdrowie”, a najbardziej popularny temat to „turystyka medyczna/lecznicza”. Światowym liderem badań w tej  dziedzinie są Chiny. Wyniki niniejszego badania mogą przysłużyć się środowisku badawczemu, akademickiemu, jak również być przydatne w przemyśle turystycznym i dla decydentów sektora turystycznego. Publikacja posiada pewne ograniczenia, lecz daje impuls do dalszych rozważań.

Paradoks turystyki wiejskiej i łagodzenia ubóstwa

Rina Martini, Esther Sri Astuti Soeryaningrum Agustin, Budi Setiyono

Niniejsze badanie ma na celu analizę czynników determinujących konkurencyjność turystyki wiejskiej i ocenę jej wyników w porównaniu z poziomem ubóstwa w każdej prowincji Indonezji. Praca opiera się na czterech głównych filarach: „środowisko wspomagające”, „polityka w zakresie podróży i turystyki oraz sprzyjające im warunki”, „infrastruktura” oraz „zasoby naturalne i kulturowe”, zaczerpniętych ze wskaźnika konkurencyjności podróży i turystyki (Travel and Tourism Competitiveness Index – TTCI) Światowego Forum Ekonomicznego 2019. Przeprowadzono badania terenowe w czterech prowincjach, a mianowicie: Aceh, Bali, Jawa Środkowa i Celebes Północny, rozprowadzając kwestionariusze i przeprowadzając częściowo ustrukturyzowane wywiady w celu uzyskania spostrzeżeń respondentów. Wskaźnik luki ubóstwa (ang. poverty gap index) mierzy poziom natężenia ubóstwa poprzez zastosowanie granicy ubóstwa opartej na wydatkach. Badanie to dowodzi, że infrastruktura, zasoby naturalne i kulturowe oraz środowisko wspomagające wspierają rozwój turystyki wiejskiej w każdej prowincji. Autorki uważają również, że doskonałe wyniki w zakresie konkurencyjności turystyki wiejskiej wydają się mieć minimalny wpływ na ubóstwo. Bali stało się główną ikoną turystyki w Indonezji; jak na ironię, jego poziom ubóstwa jest relatywnie wyższy niż na innych obszarach. Tymczasem Jawa Środkowa jest drugą najbardziej konkurencyjną prowincją po Bali, a poziom ubóstwa jest najniższy. Aby rozwiązać ten problem, autorki proponują rozwój turystyki opartej na społeczności (community-based tourism – CBT) i społeczną odpowiedzialność biznesu (corporate social responsibility – CSR).


Tourism is the oldest Polish scientific journal devoted to tourism. It has been published  by the Institute of Urban and Tourism Geography, University of Lodz since 1985. It is one of the few publications in Poland intended for researchers representing a variety of disciplines and dealing with tourism issues, first of all for geographers, economists, sociologists and representatives of social sciences. 

An article published in the Tourism journal is awarded 40 points.

INSIDE VOL. 32 NO. 2 (2022):

The effects of subjective knowledge, altruistic value and consumer self-confidence on the green purchase attitudes and green purchase behaviour of Chinese customers

Shengyu Gu

In the current era of globalization, increases in marketing and advertising have enhanced customer knowledge and confidence. This study aims to investigate the effects of altruistic value, subjective knowledge and consumer self-confidence on green purchase attitudes and behaviour utilizing a cross-sectional data collection from hotel customers. First of all, the reliability and validity of the data were ensured, and later structural equational modelling was applied by AMOS. The results highlighted that consumer self-confidence, altruistic value and subjective knowledge have a positive and significant effect on green purchase behaviour and attitudes. The results also revealed that green purchase attitudes significantly mediate the relationships between green purchase behaviour and consumer self-confidence, altruistic value and subject knowledge. The study focused only on customers searching for a hotel and was limited to China. Future studies can use a similar model by focusing on any other country.

The impact of ergonomic practices on housekeeping employee retention and efficiency in hotels during COVID-19 in India

Amrik Singh, Vipin Kumar Singh

This article explores the current status of housekeeping-employee retention and efficiency in hotels particularly during COVID-19 in India, then discusses the implications of ergonomic practices on these. Ergonomic practice research in hotel housekeeping has been given enlarged scholarly attention, yet similar research in the Indian context is almost non-existent. Housekeeping work involves considerable physical effort that can lead to discomfort or even injury. This research involved 210 housekeeping employees from five-star hotels through an online survey. The data were interpreted using the partial least square (PLS) software SmartPLS 2.0. The constructs used in the study were working conditions, risk assessment and control, pandemic response plan, employee efficiency and employee retention. Working conditions were found to have a significant positive relationship with employee retention, whereas, risk assessment and control was found to have a positive relationship with employee retention and employee efficiency. Also, the pandemic response plan was found to have a positive relationship with employee efficiency. The pandemic response plan was not found to have a significant positive relationship with employee retention, while working conditions were not found to have a significant positive relationship with employee efficiency either.

Tourism skill development initiatives in three Southern African Development Community countries: A policy guide analysis

Boitumelo Caroline Rasethuntsa

Tourism is a keystone of the Southern African Development Community economy. However, the region has failed to maintain a fair market share in the global tourism industry as the Travel and Tourism Competitive Index 2007 to 2019 shows. Human resources are regarded as one of the pillars that stimulate a competitive tourism industry, hence, it is critical for countries to formulate appropriate human resource development policies and plans to secure economic benefits from their tourism activities. The main aim of this study is to develop an understanding of the strategies that Southern African Development Community countries can adopt to develop tourism skills. To attain this objective, this study investigates the strategies adopted by Tanzania, Mauritius and Botswana with the aim of informing policies and paving the way for other countries to improve tourism skills for the collective effectiveness of the entire region. Through a secondary research method, a comprehensive literature review was conducted to explore the tourism skill development strategies utilised by three regional countries so that less competitive peers can draw lessons for policy improvement and reform. This study shows that investment in tourism education, engaging international professionals, collaboration among stakeholders, and placing tourism human resource development as a national strategic area, are critical.

Bibliometric analysis of publications on wellness tourism

Mrudhusha Mohanan, Suraj Kushe Shekhar

Wellness tourism is emerging as one of the most preferred tourism segments for both travel enthusiasts and ordinary vacation seekers due to the COVID-19 pandemic and the resultant stress and anxiety. It is a niche tourism segment with enormous ability to emerge as the most in demand for coming years. This study carries out a bibliometric analysis to identify the prominent journals, their characteristics and total citations, trending keywords, emerging topics etc, in wellness tourism. With 159 articles extracted from the Web of Science database, it was observed that the word ‘health’ was often used, and that ‘medical tourism’ was the most popular topic. China takes the lead among world nations for having conducted most research in this field. The findings of the study could be beneficial to the research community, academia, the tourism industry and policymakers. The publication acknowledges its limitations but gives the implications for further research.

The paradox of rural tourism and poverty alleviation

Rina Martini, Esther Sri Astuti Soeryaningrum Agustin, Budi Setiyono

This research aims to analyze factors determining the competitiveness of rural tourism and assess its performance compared to the poverty level in each province in Indonesia. We employ four main pillars: enabling environment; travel and tourism policy and enabling conditions; infrastructure; and natural & cultural resources adopted from the Travel and Tourism Competitiveness Index of the World Economic Forum 2019. We conducted fieldwork in four provinces, namely Aceh, Bali, Central Java, and North Sulawesi, by spreading  questionnaires and giving semi-structured interviews to obtain respondents’ insights. The poverty gap index measures the intensity level of poverty by employing an expenditure-based poverty line. This study discovers that infrastructure, natural & cultural resources, and enabling environment support rural tourism development in each province. We also find that the excellent performance of rural tourism competitiveness seems to have minimal impact on poverty. Bali has become the major icon of tourism in Indonesia; ironically, its poverty level is relatively higher than in other areas. Meanwhile, Central Java ranks as the second most competitive province after Bali, while the poverty level is the lowest. Our study offers community-based tourism (CBT) and corporate social responsibility (CSR) to resolve the situation.

 

Komentarze

Ten post dostępny jest także w języku: angielski