Opis produktu
Książka stanowi kompleksowe opracowanie na temat społecznych i środowiskowych wyzwań, jakie stoją przed branżą odzieżową. Jej autorkami są ekspertki zajmujące się problematyką z zakresu zrównoważonego rozwoju, społecznej odpowiedzialności i branży odzieżowej.
W monografii omówiono różne aspekty funkcjonowania przemysłu odzieżowego oraz wiele możliwości praktycznej realizacji koncepcji zrównoważonego rozwoju firm odzieżowych. Zaprezentowano zestaw narzędzi i inicjatyw, które wdrożone do organizacji ułatwiają zarządzanie i odpowiadają na zmieniające się oczekiwania rynku. Obok zagadnień teoretycznych książka zawiera liczne przykłady praktyczne ułatwiające zrozumienie prezentowanej tematyki.
Publikacja jest adresowana do nauczycieli i uczniów szkół odzieżowych, pracowników uczelni, studentów, a także do projektantów i osób zarządzających przedsiębiorstwami odzieżowymi.
Przeczytaj wywiad z Agatą Rudnicką, który ukazał się na łamach Wysokich Obcasów.
Przeczytaj wywiad z Małgorzatą Koszewską TUTAJ
Komentarze
Spis treści
Wstęp 7
CZĘŚĆ I. FUNKCJONOWANIE PRZEMYSŁU ODZIEŻOWEGO 11
Rozdział 1. Specyfika branży odzieżowej 13
1.1 Branża odzieżowa a przemysł tekstylny 13
1.2. Wielkość i struktura przemysłu tekstylno-odzieżowego w UE i w Polsce 16
1.2.1. Pozycja polskiego przemysłu tekstylno-odzieżowego na tle pozostałych krajów UE 18
1.3. Łańcuch dostaw przemysłu odzieżowego 24
1.3.1. Specyfika łańcucha dostaw w firmach odzieżowych 27
1.3.2. Strategie agile i lean w łańcuchu dostaw branży odzieżowej 30
1.3.3. Fast fashion a slow fashion 33
1.4. Kluczowi interesariusze w branży odzieżowej 38
Rozdział 2. Wyzwania środowiskowe i społeczne dla branży odzieżowej 49
2.1. Przemysł odzieżowy a wyzwania środowiskowe 49
2.2. Ocena wielkości wpływu środowiskowego przemysłu odzieżowego 53
2.3. Rola surowców włókienniczych w zmniejszeniu negatywnego wpływu przemysłu odzieżowego na środowisko naturalne 57
2.4. Przemysł odzieżowy a wyzwania społeczne 73
2.4.1. Potrzeba budowania przejrzystych procesów biznesowych w łańcuchu dostaw 74
2.4.2. Współczesne niewolnictwo 78
2.4.3. Sweatshops 80
2.4.4. Praca dzieci 85
2.5. Europejski i polski kontekst problemów 86
CZĘŚĆ II. KONCEPCJA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W BRANŻY ODZIEŻOWEJ 89
Rozdział 3. Zrównoważony biznes rozwiązaniem dla współczesnych gospodarek 91
3.1. Istota koncepcji zrównoważonego rozwoju 91
3.2. Biznesowy wymiar zrównoważonego rozwoju 100
3.3. Zrównoważony rozwój a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw 107
3.4. Zrównoważony rozwój a gospodarka o obiegu zamkniętym 111
3.4.1. Nowe modele biznesowe 116
3.4.2. Uwarunkowania transformacji w kierunku GOZ ‒ zmiany legislacyjne oraz sposób zachowania konsumentów 118
Rozdział 4. Zrównoważone zarządzanie firmą odzieżową 127
4.1. Strategiczne podejście do zrównoważonego rozwoju w firmie odzieżowej 127
4.2. Rola organizacji pozarządowych w promocji zrównoważonego rozwoju w branży odzieżowej 137
4.3. Zmiany zachowań konsumentów a zrównoważony rozwój branży tekstylno-odzieżowej 142
4.4. Wybrane narzędzia wspierające zarządzanie zrównoważonym rozwojem w przedsiębiorstwie odzieżowym 158
4.4.1. Due dilligence i zarządzanie ryzykiem 159
4.4.2. Kodeksy etyczne i kodeksy postępowania 163
4.4.3. Audyty 166
4.4.4. Certyfikacja systemów i produktów 168
Rozdział 5. Firmy na drodze do zrównoważonego rozwoju – przykłady dobrych praktyk 175
5.1. Monitorowanie łańcucha dostaw jako element zarządzania ryzykiem 176
5.2. Biblioteka ubrań – czy czeka nas zmiana wzorców konsumpcji? 179
5.3. W modzie chodzi o relacje z ludźmi 181
5.4. Alternatywa z upcyklingu 183
5.5. Budowanie świadomości odpowiedzialnej marki 184
5.6. Eco fashion i slow fashion – przejrzystość w działaniu 186
5.7. Ubrania z przesłaniem 189
5.8. Gospodarka obiegu zamkniętego w firmie odzieżowej 191
5.9. Torby z myślą o środowisku 192
Bibliografia 197
Spis tabel 213
Spis rysunków 215
Komentarze
Opinie
Na razie brak recenzji produktów.