Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica | Tom 3 Nr 364 (2023)

Opublikowano: 3 kwietnia 2024
FOE
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica (FoE) pełni rolę wzbogacającego źródła wiedzy dla społeczności naukowej oraz praktykujących w obszarze nauk ekonomicznych. Od momentu powstania w 1980 roku, czasopismo zdobyło uznanie za swoje innowacyjne podejście do publikowania, szeroki zakres tematyczny oraz jakość prezentowanych treści.
Czasopismo Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica skupia się na publikacji oryginalnych artykułów teoretycznych i empirycznych, obejmujących różnorodne dziedziny nauk ekonomicznych oraz dyscyplin pokrewnych. Redakcja czasopisma zachęca do nadsyłania artykułów z obszarów takich jak: makroekonomia i ekonomia monetarna, ekonomia środowiska, gospodarka przestrzenna, finanse przedsiębiorstw i rynki finansowe, ekonomia międzynarodowa, finanse publiczne, rynek pracy i demografia ekonomiczna, a także zagadnienia etyczne w życiu gospodarczym, metody matematyczne i ilościowe, zarządzanie, ekonomika przedsiębiorstw, marketing oraz etyka biznesu.
W numerze:
Doświadczenia zawodowe pracujących Polaków a poczucie atrakcyjności zawodowej – wyniki badań empirycznych
Dorota Kurek
W artykule podjęto problematykę doświadczeń zawodowych pracujących Polaków oraz poczucia atrakcyjności zawodowej jako czynników kształtujących jakość życia zawodowego. W ramach prowadzonych badań dążono nie tylko do identyfikacji potencjalnej zależności pomiędzy doświadczeniami zawodowymi pracowników a ich poczuciem atrakcyjności zawodowej, ale również poddano analizie czynniki mogące różnicować wskazane zmienne, takie np. jak płeć czy przynależność pokoleniowa. W celu ukazania czynników kształtujących jakość doświadczeń zawodowych badaniom poddano poszczególne aspekty wykonywanej pracy, uwzględniając potencjalne skutki poczucia atrakcyjności zawodowej, oczekiwania finansowe, chęć zmiany miejsca oraz stanowiska pracy. Osiągnięcie celu badań i weryfikacja postawionych hipotez nie byłyby możliwe bez przeprowadzenia badań empirycznych, które zrealizowano w czerwcu 2022 r. techniką CAWI na próbie 384 Polaków. Wyniki badań poddano analizie statystycznej przy wykorzystaniu pakietu statistica.pl. Z badań wynika, że istnieje zależność pomiędzy jakością doświadczeń zawodowych a poziomem atrakcyjności zawodowej. Wraz z rosnącą pozytywną oceną doświadczeń rośnie także pozytywna ocena poziomu atrakcyjności zawodowej pracowników.
Jak inkluzywność wpływa na pracowników w organizacjach? Przegląd literatury
Alicja Dudek
Cel: Celem niniejszego systematycznego przeglądu literatury jest przedstawienie aktualnego stanu badań nad wpływem inkluzywności na pracowników w organizacjach.
Wykorzystane metody i materiały: Podjęto analizę literatury empirycznej dotyczącej wpływu inkluzywności na pracowników, wykorzystano dwie bazy danych: Scopus i Web of Science. Dodatkowo przeprowadzono ręczne wyszukiwanie znaczących czasopism w ramach kategorii „Organizational behaviour and Human Resource Management”. W wyniku przeglądu literatury zidentyfikowano łącznie 166 artykułów, przy czym 11 badań spełniało kryteria włączenia.
Wyniki badań: Inkluzywność jest koncepcją inspirującą badania empiryczne obliczone na identyfikację jej pozytywnego wpływu na działanie organizacji. Badania empiryczne wskazują na pozytywny wpływ inkluzywności na działanie organizacji poprzez pobudzenie kreatywności, zmniejszenie rotacji, zwiększenie zaangażowania i zachowań obywatelskich w organizacji oraz poprawę dobrostanu i poczucia własnej wartości pracowników. Obszarem, któremu poświęcono najwięcej uwagi, jest inkluzywne przywództwo, ale eksplorowane są także inkluzywne praktyki i – szerzej – inkluzywne organizacje.
Wnioski: Badania koncentrują się na wpływie inkluzywności na to, co dzieje się w organizacji, a przede wszystkim na zachowania i intencje pracowników. W dotychczasowych badaniach najwięcej uwagi poświęcono inkluzywnemu przywództwu. Brakuje natomiast badań empirycznych dotyczących tego, jak inkluzja wpływa na innych interesariuszy, więc jest to wątek, który powinien być eksplorowany w przyszłych badaniach.
Potencjał testów osobowości w procesie selekcji kandydatów: analiza krytyczna z wykorzystaniem mapowania argumentów
Kamil Zawadzki, Monika Wojdyło
Testy psychologiczne, w tym testy osobowości, to jedna z metod stosowanych przez współczesne organizacje przy selekcji kandydatów. W artykule dokonano systematycznej analizy argumentów dotyczących słuszności tej metody selekcji z wykorzystaniem techniki mapowania argumentów. Wskazano wątpliwości co do zasadności oceny potencjału kandydata na podstawie takich testów ze względu na możliwość manipulacji wynikami przez kandydata. Podstawowy wniosek płynący z tej analizy jest taki, że testy osobowości powinny być stosowane jedynie jako narzędzie uzupełniające w stosunku do innych technik selekcji. Metody oceny oparte na testach należy stosować fakultatywnie, zachowując odpowiednie standardy przeprowadzania takich testów. Badanie sugeruje także odejście od testów samoopisowych na rzecz powierzania ich wykonania i interpretacji osobom mającym odpowiednie kwalifikacje.
Modele doświadczeń i przeżyć pracowników – analiza porównawcza. Uwagi dotyczące metodologii badań globalnych dotyczących doznań pracowników i ich percepcja sensu pracy
Anna Lipka
Cel: Artykuł ma charakter teoretyczny. Jego celem jest identyfikacja niekoherencji pomiędzy treścią doświadczeń i przeżyć pracowników (EX) a podejściem w badaniu doświadczeń i przeżyć konsumentów (CX). Treść modeli EX skonfrontowano z wynikami badań globalnych z zastosowaniem wskaźnika EX na świecie. Następnie sformułowano uwagi dotyczące doskonalenia metodologii powyższych badań.
Podejście metodyczne: Opierając się na analizie treści 78 subdeterminant doświadczeń i przeżyć w pięciu modelach EX opisywanych w literaturze przedmiotu, dokonano ich przyporządkowania do pięciu modułów opisywanych w CX, zakładając ekwiwalentność adresatów tych modułów. Później zweryfikowano występowanie pięciu wymiarów osiowych pracy według modelu właściwości pracy w pięciu modelach EX, a rezultaty tej weryfikacji porównano z wynikami badań globalnych.
Wyniki: Pokazano niedoreprezentowanie modułu sensorycznego we wszystkich pięciu modelach EX, a także nieobecność takich osiowych wymiarów pracy, jak różnorodność umiejętności, tożsamość zadania pracy i poczucie ważności jego wykonywania.
Implikacje: Przeprowadzona analiza porównawcza zawiera implikacje praktyczne, ponieważ wzbogaca modele EX i bazujące na nich badania o sensoryczne subdeterminanty i wszystkie wymiary osiowe pracy, dając nie tylko bardziej realistyczny od poprzedniego obraz pozytywnych doświadczeń i przeżyć pracowników, ale też pokazując możliwości wpływania na nie.
Wartość/Oryginalność: Modeli EX nie porównywano jak dotąd z perspektywy podejścia modułowego stosowanego w CX oraz z perspektywy modelu właściwości pracy. Kombinacja zastosowanego w analizie użycia metod jakościowych i ilościowych cechuje się oryginalnością. Jego aplikacja powinna pomóc w zidentyfikowaniu luki w rodzajach subdeterminant uwzględnionych w modelach EX.

 

Artykuły dostępne w języku angielskim.

Komentarze

Ten post dostępny jest także w języku: angielski