Ekonomia Międzynarodowa | Nr 41 (2023)

Opublikowano: 3 stycznia 2024
Bez tytułu (1200×830 px)-2
Ekonomia Międzynarodowa jest czasopismem naukowym skoncentrowanym na tematyce ponadnarodowych zjawisk gospodarczych, zarówno w skali makro, jak i mikro. Zapraszamy do składania oryginalnych tekstów opisujących zarówno procesy zachodzące w obrębie gospodarki światowej, jak i elementy gospodarek narodowych czy regionalnych, mające swoje międzynarodowe uwarunkowania lub odniesienia, bądź możliwe do porównania w skali międzynarodowej. 
Punktacja MEiN: 70 punktów (lipiec 2023)
W numerze (PDF):
Raportowanie schematów podatkowych a dopuszczalność stosowania indywidualnej interpretacji prawa podatkowego
Aleksander Buczkowski, Joanna Fila
Przepisy dotyczące raportowania schematów podatkowych (MDR) zostały uchwalone w wyniku implementacji Dyrektywy Rady (UE) 2018/822 z dnia 25 maja 2018 r., zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania w odniesieniu do podlegających zgłoszeniu uzgodnień transgranicznych. Ich wprowadzeniu towarzyszyło od samego początku wiele krytycznych komentarzy, a niejasne przepisy przysparzały zobowiązanym do raportowania wielu problemów.
Cel artykułu: Ocena dopuszczalności i użyteczności stosowania przepisów Ordynacji podatkowej w zakresie wydawania interpretacji podatkowych w odniesieniu do przepisów MDR oraz przedstawienie korzyści płynących dla podatników wynikających z takiej ochrony.
Hipoteza: Regulacje zawarte w obowiązujących przepisach prawa są niewystarczające dla właściwej interpretacji raportowania schematów podatkowych i wymagają wprowadzenia kompleksowych rozwiązań w zakresie spójnego i przejrzystego systemu ich stosowania.
Metoda badawcza: Krytyczna analiza literatury przedmiotu oraz dostępnych dokumentów i aktów prawnych z zakresu stosowania schematów podatkowych.
Rezultaty badania: W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, iż istnieje wyraźnie zarysowany spór co do klasyfikacji przepisów dotyczących raportowania schematów podatkowych. Oceniając dotychczasowe wyroki w przedmiocie dopuszczalności wydawania interpretacji indywidualnych w sprawach dotyczących przepisów MDR, można zauważyć wyraźną tendencję coraz częstszych korzystnych dla skarżących rozstrzygnięć. Należy mieć nadzieję, że kierunek ten zostanie podtrzymany i doprowadzi do ukształtowania się utrwalonej linii orzeczniczej w tym zakresie.
Ocena innowacyjności krajów kandydujących do Unii Europejskiej na podstawie Europejskiej Tablicy Innowacyjności
Edyta Dworak
Celem artykułu jest ocena poziomu innowacyjności gospodarek wybranych krajów kandydujących do Unii Europejskiej w oparciu o Sumaryczny Indeks Innowacyjności (SII) i jego składowe, a także oszacowanie luki innowacyjnej między tymi krajami a średnią dla UE w 2023 r. Z uwagi na ograniczoną dostępność danych opisujących Sumaryczny Indeks Innowacyjności i jego składowe, analiza obejmuje Turcję (TR), Serbię (RS), Albanię (AL), Czarnogórę (ME), Macedonię Północną (MK), Bośnię i Hercegowinę (BA) oraz Ukrainę (UA). W artykule sformułowano tezę badawczą, która zakłada, że badane kraje kandydujące do UE charakteryzują się niższym poziomem innowacyjności gospodarek niż średnia unijna Sumarycznego Indeksu Innowacyjności i jego składowych, a zatem kraje te wykazują lukę innowacyjną w porównaniu do średniej dla krajów Unii Europejskiej w 2023 r. Wyniki analizy tylko częściowo potwierdzają tę tezę. W artykule dokonano przeglądu literatury dotyczącej innowacji i innowacyjności gospodarek oraz luki innowacyjnej. Zastosowano metody analizy opisowej, statystycznej analizy danych i analizy porównawczej. Wykorzystano dane statystyczne z European Innovation Scoreboard 2023.
Czynniki Równowagi Fiskalnej Samorządu Terytorialnego: badanie danych panelowych dotyczące krajów OECD
Paweł Galiński
Równowaga fiskalna postrzegana jest jako podstawowy miernik stabilności fiskalnej w samorządzie terytorialnym. Wpływa ona na reakcję budżetu na wypadek potencjalnej recesji, determinując zagrożenie fiskalne i odporność finansową. Stąd ekonomiści prowadzą badania w celu identyfikacji czynników oddziałujących na równowagę fiskalną na szczeblu lokalnym. Dlatego celem tego artykuły jest zbadanie czynników o charakterze fiskalnym, społeczno-ekonomicznym, politycznym i instytucjonalnym, które wpływają na poziom salda budżetowego w relacji do Produktu Krajowego Brutto (PKB) na podstawie krajów OECD w latach 2007–2021. W badaniu zastosowano modele panelowe z efektami stałymi oraz z efektami losowymi, dynamiczne modele panelowe (GMM) oraz kwantylową regresję panelową z efektami stałymi. W rezultacie potwierdzono, że na poziom salda budżetowego samorządu terytorialnego w relacji do PKB oddziałuje strona wydatkowa decentralizacji fiskalnej, aktywność inwestycyjna, zmiany wskaźnika zadłużenia, inflacja, zmiana stopy bezrobocia, Wskaźnik Rozwoju Społecznego, wymiana handlowa, wzrost PKB oraz wybory samorządowe. Ujawniono także statystyczną istotność wpływu korupcji w przypadku oszacowanych modeli kwantylowej regresji panelowej z efektami stałymi. Dodatkowo zastosowano testy statystyczne U Manna–Whitney’a, Kruskala–Wallisa oraz Dunna w celu zidentyfikowania różnic pomiędzy krajami Europy Środkowo-Wschodniej i pozostałymi państwami OECD pod względem rozkładu badanego salda budżetowego w PKB.

Komentarze

Ten post dostępny jest także w języku: angielski