Finanse i Prawo Finansowe/ Journal of Finance and Financial Low | VOL. 3 (39) 2023

Opublikowano: 10 października 2023
Bez tytułu (1200 x 830 px)-3

 

Kwartalnik Finanse i Prawo Finansowe/Journal of Finance and Financial Law jest recenzowanym czasopismem naukowym, w którym zamieszczane są oryginalne artykuły naukowe, często łączące teorię z praktyką, odnoszące się do finansów oraz powiązanych z nimi dziedzin. Łamy czasopisma są otwarte również dla przedstawicieli nauk prawnych, którzy podejmują tematykę regulacji finansowych. Celem czasopisma jest promowanie i publikowanie wyników badań z zakresu finansów, inspirowanie autorów, a także czytelników, do lepszego zrozumienia, zdefiniowania i wyjaśniania ważnych, w szczególności bieżących zjawisk oraz mechanizmów finansowych. Zadaniem czasopisma jest: udostępnienie forum do upowszechniania rezultatów badań oraz wymiany opinii, prezentacja indywidualnych i zespołowych dokonań naukowych.

Artykuły dostępne w języku angielskim. 

W bieżącym numerze (PDF):

Access to Financial Information for Tax Purposes and Proportionality – Balancing Public Interest with the Protection of Privacy
Glória Teixeira, Maria Filipa Pinho, Hugo Teixeira

The purpose of the article is to analyse how to balance public interests with the protection of privacy in the tax field. It has not been an easy task especially in the context of access to financial information.

In this area, the compromise to achieve transparency needs to pay regard to the principle of proportionality, as reinforced by recent case law of the ECJ, and align with specific legislation such as the EU General Data Protection Regulation and recently enacted EU Digital Services Act.

It is extremely important to investigate the possible consequences of acting against fundamental rights that are attributed to European citizens (and not only), such as the right to privacy and the protection of personal data. The paper aims to provide relevant and further insight to paths that lead to a fair way to handle such relevant information.

Every citizen, every academically inclined and dedicated individual, every public official, every judicial agent, must question whether the public interest can ever, or at least, recurrently, surpass a fundamental right to privacy, specially, in a sensible area as the financial information of an individual. Such actions can often lead, if mistakes are made along the way, to dangerous outcomes, such as public humiliation, and can even harm the person’s professional and personal life.

Methodology. In the course of the paper, an analysis is made of public decisions taken in cases across the European continent. Additionally, some considerations are made about the recent legislation that is produced by competent authorities, particularly the European Institutions.

Results of the research. The authors offer a personal insight regarding the information that has been gathered, confirming some significant concerns. What is of crucial importance, as stated in the title of this article, is a well established balance between the public interest and the protection of privacy, with explained and defined possible paths to follow.

Wpływ struktury kapitału na kondycję finansową przedsiębiorstw podczas pandemii na przykładzie spółek giełdowych
Magdalena Jasiniak, Mateusz Rudzki

W warunkach zwiększonej niepewności, podejmowanie trafnych decyzji finansowych może przesądzić o sukcesie lub porażce każdego przedsiębiorstwa. Utrzymanie płynności finansowej jest szczególnie istotne w okresie silnych zmian gospodarczych, gdzie ryzyko zagrożenia upadłością znacząco wzrasta.

Celem artykułu jest ocena wpływu strategii finansowania na sytuację ekonomiczną przedsiębiorstw w czasie pandemii oraz weryfikacja czy bezpieczna strategia finansowania może stanowić ochronę przedsiębiorstwa przed zagrożeniem upadłością.

Metodologia. Badania empiryczne zostały oparte na analizie sprawozdań finansowych 30 przedsiębiorstw należących do sektora handlowego w latach 2018-2020. Badanie uzupełniono analizą z wykorzystaniem modeli dyskryminacyjnych, natomiast w celu ułatwienia interpretacji wyników, stworzono wskaźnik określający efektywność strategii finansowania w ochronie przed negatywnymi skutkami pandemii.

Wyniki badania wskazują, że w warunkach silnych i nagłych zmian gospodarczych, strategia konserwatywna jest relatywnie bezpieczniejszą strategią finansowania, jednak nie gwarantuje ona ochrony przed zagrożeniem upadłością. Wskazano również, że umiarkowanie większe ryzyko finansowania pozwala zwiększyć płynność i rentowność nawet w okresie pandemii.

Dylemat migracji młodego pokolenia z perspektywy siły nabywczej wynagrodzeń
Nataniel Wypych, Zuzanna Zawolska

Cel artykułu. Celem artykułu jest określenie czy ulga na powrót powinna być zróżnicowana pod względem wielkości dla różnych państw oraz w którym z państw Europy człowiek jest w stanie najwięcej zaoszczędzić oraz najszybciej zbudować swój majątek.

Metodyka. Badanie zostało przeprowadzone na podstawie danych historycznych z lat 2016–2021 dotyczących średnich wynagrodzeń, średnich kosztów życia, średniej cyny za metr kwadratowy mieszkania w stolicy danego państwa oraz średniej ceny samochodu osobowego VW Golf IV w 37 państwach europejskich.

Wyniki. W ogólnym spojrzeniu na powyższe badanie państwami do których migracja ekonomiczna może przynieść najwięcej korzyści są Szwajcaria, Luksemburg oraz Dania. Z drugiej strony, do państw które mogą nie zaspokoić potrzeb ekonomicznych są Macedonia Północna, Mołdawia, Czarnogóra oraz Albania. Na metr kwadratowy mieszkania można zaoszczędzić najszybciej w Belgii, Islandii oraz Szwajcarii. Na samochód najszybciej można zaoszczędzić w Szwajcarii, Luksemburgu oraz Wielkiej Brytanii.

Zabezpieczają swoją drogę do bezpieczeństwa czy nie – czy fintech powinien stać się bankiem (banktech)?
Kamila Pawlak

Cel artykułu/hipoteza. Celem tego artykułu jest zbadanie trendu uzyskiwania licencji bankowych przez firmy fintech, które podważają tradycyjną korzyść związaną z nieposiadaniem statusu instytucji bankowych. Badanie to analizuje dwie hipotezy:

H1 – Licencje bankowe przynoszą więcej możliwości niż zagrożeń dla firm fintech,
H2 – Uzyskanie licencji pozytywnie wpływa na ich rentowność.

Metodyka. Badanie wykorzystuje przegląd literatury i stosuje metodologię analizy Portera w celu oceny implikacji strategicznych licencji bankowych dla firm fintech. Przeprowadzana jest analiza finansowa trzech wybranych firm, uwzględniając wielkość kapitalizacji rynkowej, czas uzyskania licencji bankowej i różnorodność geograficzną. Analizowane są wskaźniki rentowności (ROE i ROA) przed i po uzyskaniu licencji.

Wyniki/Rezultaty badania. Firmy fintech posiadające licencje bankowe doświadczają więcej możliwości niż zagrożeń, co potwierdza analiza Portera. Jednak tylko jedna na trzy analizowane firmy natychmiast poprawiła wskaźniki rentowności po uzyskaniu licencji. Wnioskiem jest, że uzyskanie licencji bankowej otwiera możliwości rozwoju dla firm fintech, ale natychmiastowa poprawa rentowności nie jest gwarantowana. Pojawiają się dodatkowe wymagania i wyzwania obserwowane przy przejściu do sektora bankowego. Badanie rozpoznaje ograniczenia i sugeruje dalsze badania w celu potwierdzenia i rozszerzenia tych wyników w zmieniającej się rzeczywistości w jakiej funkcjonuje fintech.

Rola Rzecznika Klienta jako elementu systemu ochrony klienta w bankach
Aleksandra Stanek-Kowalczyk

Cel artykułu. Celem niniejszego artykułu jest udzielenie odpowiedzi: jaka jest rola Rzecznika Klienta w bankach jako dobrowolnego elementu systemu ochrony klientów?

Metoda badawcza. Aby udzielić odpowiedzi na to pytanie, w sierpniu 2021 roku przeprowadzone zostało badanie z wykorzystaniem metody CAWI na próbie 509 konsumentów. Dodatkowo, przeprowadzono wywiady pogłębione, częściowo ustrukturyzowane, z trzema Rzecznikami Klienta w bankach działających w Polsce.

Wyniki badań. W celu zagwarantowania i ochrony praw konsumenta w Polsce działa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Dodatkowo, w celu szczególnej ochrony klientów instytucji finansowych i wspierania ich w sporach z podmiotami rynku finansowego powołany został Rzecznik Finansowy. Oprócz instytucji państwowych, istnieją także niezależne organizacje pozarządowe, powołane w celu wspierania i ochrony konsumentów.

Mimo nadzoru regulatora oraz działalności instytucji chroniących klientów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi w branży finansowej, w tym w bankach, nadal można spotkać się ze zjawiskami, które mają charakter nieuczciwych praktyk, w tym missellingu. W świetle wskazanego problemu branży, cześć banków zdecydowała się podjąć działania samoregulacyjne. Formą takich działań jest między innymi powoływanie w Bankach Rzecznika Klienta, czyli jednostki, której zadaniem jest reprezentowanie interesów klienta w relacji z bankiem.

Wyniki przeprowadzonego badania wskazują, że, mimo potencjału i możliwości, które tworzy funkcja Rzecznika Klienta w bankach, nie jest ona w pełni wykorzystywana, a rola Rzecznika zazwyczaj ogranicza się do działań reaktywnych, podejmowanych w odpowiedzi na nieprawidłowości, które już miały miejsce i nie zostały rozpatrzone przez inne jednostki.

Dodatek kwartalny
Radosław Witczak, Artur Zimny, Zuzanna Pakuła, Daria Michalak

 

Komentarze

Ten post dostępny jest także w języku: angielski