Replay. The Polish Journal of Game Studies | CALL FOR PAPERS #cozygames

Opublikowano: 24 marca 2023
cozy cozy

„Replay. The Polish Journal of Game Studies” zaprasza do przesyłania artykułów dotyczących gier przytulnych (cozy games) oraz elementów przytulności w grach.

W ciągu ostatnich lat gry przytulne (cozy games) cieszą się niewątpliwym zainteresowaniem zarówno producentów jak i badaczy gier. Chodzi tu o gry, które odrzucają model rozgrywki oparty o rywalizację, presję czasu i brak surowców, a zamiast tego koncentrują się na dostarczaniu przyjemnych i spokojnych doświadczeń. Choć w literaturze groznawczej podobne tytuły opatrywane są szeregiem różnych nazw, w zależności od aspektów, na których koncentrują się w swojej analizie badacze — jak choćby “gry tła” (Fizek 2018; Hjorth and Richardson 2020), “gry przyjaźni” (Harrington 2018) czy “gry personalne” (Parker 2013) — używane powszechnie w branży gier pojęcie “cozy games”, czyli “gry przytulne”, zaczyna się przyjmować również w groznawstwie (Cook 2018, Waszkiewicz i Bakun 2020).

Kierując się tekstem opublikowanym przez Daniela Cooka w 2018, który można uznać za manifest cozy games, za najważniejsze elementy tego gatunku można uznać: 1) poczucie bezpieczeństwa, zapewniane zarówno przez rozgrywkę o niskim poziomie trudności i progu wejścia, jak i przez brak przeciwników, zagrożeń, czy możliwości straty postaci; 2) obfitość i wszechobecność zasobów (takich jak pożywienie czy materiały budowlane), oraz 3) miękkość, odnoszącą się przede wszystkim
do audiowizualnej stylistyki gry, charakteryzującej się stonowanymi, jasnymi kolorami oraz kojącą muzyką.

Gry przytulne oraz gry posiadające elementy tak rozumianej przytulności stanowią ciekawy obiekt badań nie tylko ze względu na swoje unikalne aspekty estetyczne, ale również ze względu na swój polityczny oraz aktywistyczny wymiar. Można bowiem argumentować, że popularność tych gier jest odpowiedzią na potrzeby osób grających, które szukając ucieczki od niespokojnego, niebezpiecznego i nieustannie zmiennego globalnego krajobrazu społeczno-politycznego, pragną w grach odnaleźć nie silne emocje, lecz spokój i stabilność, czyli to, czego im brakuje w życiu codziennym.

W związku z tym chcemy zachęcić do nadsyłania tekstów podejmujących szeroko rozumianą tematykę gier przytulnych w kontekście tych oraz innych obszarów tematycznych:

  • Estetyka przytulności
  • Gry przytulne jako odpowiedź na zmiany społeczno-polityczne
  • Funkcja elementów przytulności w grach nie-przytulnych
  • Przytulność jako narzędzie aktywizmu
  • Hybrydy gatunkowe gier przytulnych
  • Przytulne parateksty do gier

Osobami prowadzącymi numer specjalny są dr Marta Tymińska dr Agata Waszkiewicz.

Informacje dotyczące wymogów formalnych dostępne są na stronie czasopisma.

Teksty w języku angielskim i polskim proszę nadsyłać na adres replay@uni.lodz.pl terminie do 30 czerwca 2023 roku.


Replay. The Polish Journal of Game Studies invites all scholars to submit articles concerning cozy games and coziness in games.

Undoubtedly, the past decade has seen a spurt in both production and academic research on cozy games, i.e., games that reject the game model based on competitiveness, time restrictiveness, and the scarcity of resources, instead promoting gameplay experiences that are casual, enjoyable, and calm. Although in the gaming literature, they have been given many names, depending on the aspects on which the analysis was focused – such as “ambient games” (Fizek 2018; Hjorth and Richardson 2020), “friendship games” (Harrington 2018), or “personal games” (Parker 2013) — the term “cozy games” became a common term in the game industry and, thus, starts being more common in  (Cook 2018, Waszkiewicz and Bakun 2020).

 The article published by Daniel Cook in 2018, which can be considered a manifesto  of cozy games, lists the following defining characteristics of this genre: 1) a sense of security, provided by low-level of gameplay difficulty, lack of opponents, threats, and the inability to lose the character and/or progress; 2) abundance of resources (such as food and building resources), and 3) softness, referring primarily
to the audiovisual style of the game, which is often characterized by subdued, bright colors and calm music.

Cozy games and games featuring elements of coziness are an interesting object of research not only due to their unique aesthetic, but also because of their political and activistic potential. One can argue that the popularity of these games emerged in response to the changing needs of the players, who, seeking an escape from the dangerous and constantly changing social-political landscape of the modern day, do not seek in games strong emotions, but things they lack in their everyday lives, including calmness and stability.

We want to encourage you to send articles that tackle a broad range of issues and topics concerning cozy games, including but not limited to:

  • Aesthetics of coziness
  • Cozy games as a response to socio-political changes
  • The functionality of cozy elements in otherwise non-cozy digital games
  • Coziness as a tool of activism
  • Genre hybrids
  • Cozy paratexts

The editors of the special issue are dr Marta Tymińska and dr Agata Waszkiewicz.

For author guidelines check the journal website.

Manuscripts in Polish or English should be sent to replay@uni.lodz.pl.

The deadline for submission is June 30th, 2023.

Komentarze

Ten post dostępny jest także w języku: angielski