Replay | Tom 7 Nr 1

Opublikowano: 30 maja 2022
rep-02

Zapraszamy do lektury nowego tomu Replay. The Polish Journal of Game Studies – czasopisma naukowego poświęconego interdyscyplinarnym studiom nad grami i odbiorcami gier. Na łamach Replay publikowane są oryginalne wyniki badań prowadzone z różnych perspektyw, między innymi kulturowej, socjologicznej i filozoficznej, ze szczególnym naciskiem na historię gier cyfrowych.

W numerze (PDF):

Motywy grania w gry wideo w kontekście czasu. Wyniki badań empirycznych

Bartosz Mazurkiewicz, Magdalena Stefańska

Gry wideo są jedną z najpopularniejszych form spędzania wolnego czasu. Mnogość gier oraz sposobów grania (indywidualnie, zespołowo, online, offline itp.) sprawia, że gracze mogą dzięki nim zaspokajać różne potrzeby. Tym samym z punktu widzenia twórców gier istotne staje się rozpoznawanie tych potrzeb oraz dostosowywanie produktu do oczekiwań graczy. Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój rynku gier wideo, interesujące wydaje się rozpoznanie motywów, którymi kierują się gracze, spędzając czas na graniu. Celem artykułu jest zatem identyfikacja motywów graczy ze względu na rodzaj zaspokajanej potrzeby oraz znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy istnieje związek między czasem spędzanym na grach a motywami grania (czy fakt, że dłużej gramy, zmienia rodzaj zaspokajanej potrzeby?). W tekście powołano się na wyniki badań własnych przeprowadzonych wśród graczy w kwietniu 2020 roku, na próbie 2527 graczy w Polsce. Podmiotem badania były osoby, które grają aktywnie w gry wideo – codziennie lub kilka razy w tygodniu.

Rola formy i organizacji tekstu pisanego w akcie kreacji świata gry komputerowej. Na przykładzie Heroes of Might and Magic V: Tribes of the East

Mikołaj Bajew

Artykuł podejmuje temat udziału tekstu pisanego w akcie kreacji świata gry komputerowej. Jego celem jest pokazanie, jak duży jest potencjał tej formy tekstów we współtworzeniu wizji gry wideo (powstającej w umyśle gracza) i podtrzymywaniu immersji. Aby ten cel zrealizować, autor poddał analizie materiał tekstowy pochodzący z gry Heroes of Might and Magic V: Tribes of the East, turowej strategicznej gry komputerowej, której akcja toczy się w fikcyjnym, fantastycznym świecie Ashan. Teskt pisany, we wspomnianej grze, wpływa znacząco na odbiór świata przedstawionego i w znacznym stopniu determinuje odbiór także innych elementów gry, oddziałując na całe doświadczenie rozgrywki. Dowodzi tego zaprezentowana w artykule analiza fontów/krojów pisma, organizacji przestrzennej tekstów pisanych oraz znaczenia treści tych tekstów.

 

Komentarze

Ten post dostępny jest także w języku: angielski