Publikujemy o niepełnosprawności

Opublikowano: 18 stycznia 2022
Niepełnosprawność seria

Polecamy dwa tytuły przybliżającymi świat osób niepełnosprawnych:

  • Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością
  • Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy – badania – refleksje  

Bogactwo treści i różnorodność podejmowanych w publikacjach zagadnień pozwolą znaleźć wartościowe pozycje zarówno dla naukowców, jak i praktyków – osób niepełnosprawnych, ich rodzin, opiekunów, a także – społeczników.

Książki ukazały się w formule Open Acces i dostępne są do nieodpłatnego pobrania.

 

Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością

Grzegorz Całek, Jakub Niedbalski, Dorota Żuchowska-Skiba, Mariola Racław (red.)

Książka dostępna w nieodpłatnie w formule Open Acces.

Czas pandemii COVID-19 błyskawicznie zwirtualizował  świat. Kompetencje cyfrowe nigdy wcześniej nie były tak kluczowe dla funkcjonowania w społeczeństwie. Jak na te zmiany zareagowały osoby niepełnosprawne, ich rodziny i opiekunowie?

Książka pokazuje złożoność i dynamikę wirtualizacji życia społecznego i ich wpływu na funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami.

Pierwsza część zatytułowana „Nowe technologie” skupia się na ukazaniu relacji pomiędzy technologiami internetowo-medialnymi a niepełnosprawnością.

Rozpoczyna ją rozdział „Nowe narzędzia i technologie komunikacyjne dla osób niepełnosprawnych fizycznie, intelektualnie i społecznie oraz seniorów” Tomasza Sahaja.

Kolejne teksty poświęcone są Telemedycynie  w kontekście niepełnosprawności wzroku oraz analizie Internetu jako narzędzia w służbie rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.

Pierwszą część zamyka rozdział zatytułowany „Edukacja zdalna. Adaptacja procesu dydaktycznego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami” , który ma charakter poradnikowo-praktyczny. Justyna Migacz ukazuje w nim ze swojej perspektywy użytkownika, ograniczenia i możliwości adaptacji kształcenia online, tak aby było ono bardziej dostępne i przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami.

 

Cześć druga książki, nosząca tytuł „Przestrzenie wirtualizacji”, ma na celu ukazanie obszarów życia codziennego oraz sposobów postrzegania samych siebie przez osoby z niepełnosprawnościami.

Zawiera on teksty:

  • Konstruowanie tożsamości w Internecie – młodzi ludzie z niepełnosprawnością intelektualną (Rafał Maciąg)
  • Wirtualizacja działań społecznych i obywatelskich – szanse i zagrożenia – na przykładzie Kongresu osób z niepełnosprawnościami (Zbigniew Głąb)
  • Kultura zdalna: szansa na uczestnictwo czy zagrożenie izolacją? Przypadek osób z niepełnosprawnością wzroku (Monika Dubiel)

 

W trzeciej części zatytułowanej „Doświadczenia z czasu pandemii” ukazane są sposoby wykorzystania technologii informatycznych w kształceniu, rehabilitacji oraz rekreacji osób z niepełnosprawnościami w okresie epidemii.

Znajdują się w nim artykuły:

  • Dostępność Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (Joanna Wojtyńska)
  • Diagnoza kształcenia zdalnego wśród studentów i doktorantów z niepełnosprawnościami w sytuacji pandemii Covid-19 – wybrane zagadnienia raportu z badań (Anna Gutowska, Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz)
  • Muzykoterapia online w czasie pandemii (Edyta Górska)
  • Joga w czasach zarazy – możliwości i wyzwania praktykowania jogi online przez osoby z dysfunkcją wzroku (Kamila Albin)

Rozdział zamyka rozdział Aleksandry Różyckiej zatytułowany „Poradnictwo prawne i obywatelskie świadczone na odległość dla osób z niepełnosprawnością. Obserwacje z okresu pandemii”.

 

Książka jest dostępna  w formule Open Acces – można ją pobrać TUTAJ.

 

 

Zrozumieć niepełnosprawność

Problemy – badania – refleksje

Redaktor: Grzegorz Całek, Jakub Niedbalski, Dorota Żuchowska-Skiba, Mariola Racław

Czy jesteśmy w stanie zrozumieć niepełnosprawność? Czy kolejne publikacje na jej temat nie są tylko rutynowym powielaniem treści już znanych? Są to pytania determinowane przez odmienne doświadczenia życiowe badacza i badanych. Do publikacji zaproszeni zostali więc zatem osoby z niepełnosprawnością, którzy wprost tłumaczą różnicę i różnorodność doświadczania świata.

Publikacja podzielona została na cztery części, odzwierciedlające różne wymiary zrozumienia i jego treści: od samozrozumienia, przez rozumienie „Innego”, po wskazanie na mechanizmy ułatwiające rozumienie niepełnosprawności oraz potrzeb przez nią generowanych.

Część pierwszą „Zrozumieć siebie – (samo)postrzeganie osób z niepełnosprawnością” otwiera tekst Doroty Pufund „(Z)rozumieć autyzm. Doświadczanie autyzmu przez blogujących self-adwokatów”. Zaprezentowana w nim analiza treści blogów pozwala „odkryć” perspektywę przyglądania się rzeczywistości osób w spektrum autyzmu, w tym wyłonić kategorie przekazu istotne z ich punktu widzenia oraz nakreślić istotne kierunki dalszych poszukiwań badawczych.

Kolejne teksty to:

  • Choroba Stargardta funkcjonalnie – o sposobach radzenia sobie z niepełnosprawnością wzroku w stopniu znacznym (Magdalena Kokot)
  • Autorstwo własnego życia studenta z niepełnosprawnością a doświadczenia edukacyjne i społeczne (Magda Lejzerowicz, Katarzyna Podstawka)

Drugą część książki „Zrozumieć »Innych« – rzecz o postrzeganiu osób z niepełnosprawnością przez otoczenie” rozpoczyna artykuł Joanny Stawowy „Niepełnosprawność w historii sztuki oraz anty-ableizm sztuki współczesnej”, w którym ukazano zmiany w sposobie myślenia o niepełnosprawności na podstawie analizy dzieł sztuki – od idealnego ciała antyku po społeczne zaangażowanie sztuki współczesnej. Część drugą publikacji zamyka tekst Mileny Trojanowskiej pt. „Bioróżnorodność i różne modele niepełnosprawności w kontekście filozofii Michela Foucaulta”.

 

W trzeciej części „Pomóc w (samo)zrozumieniu – wychowanie i (re)socjalizacja osób z niepełnosprawnością” znajdują się teksty:

  • Wychowawcza rola aktywności fizycznej – analiza procesu socjalizacji osób z niepełnosprawnością w sporcie i przez sport (Jakub Niedbalski)
  • Resocjalizacja skazanych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z perspektywy dozoru kuratorskiego (Karolina Goede)

Nad ciekawym zagadnieniem  pochyla się Kamila Albin w artykule „Wcielić się nie znaczy zrozumieć. Krytyczna refleksja o symulacjach niepełnosprawności” autorka, stosując perspektywę autoetnograficzną, poddaje krytycznej refleksji ćwiczenia symulacyjne powszechnie stosowane w trakcie szkoleń dotyczących świadomości niepełnosprawności, prowadzone w różnych grupach wiekowych wśród dzieci i młodzieży szkolnej.

Czwarta część to „Zrozumieć potrzeby – sposoby wsparcia osób z niepełnosprawnością”.

Otwiera ją artykuł Agnieszki Kamyk-Wawryszuk „Opieka nad dzieckiem z chorobą rzadką i niepełnosprawnością intelektualną a wsparcie rodziny”

Kolejne teksty:

  • Wsparcie studentów z zaburzeniami psychicznymi wyzwaniem dla uczelni wyższych (Anna Dobrychłop)
  • Opieka nad dzieckiem z chorobą rzadką i niepełnosprawnością intelektualną a wsparcie rodziny (Agnieszka Kamyk-Wawryszuk)
  • Potrzeby osób z niepełnosprawnością a budżet obywatelski. Wyniki ankiety opinii wśród społeczności warszawskiego Muranowa (Adrianna Krzywik, Iwona Nowakowska)
  • Założenia koncepcji niezależnego życia osób z niepełnosprawnością w Europejskiej Sieci na rzecz Niezależnego Życia (Angelika Greniuk)
  • Między niepełnosprawnością a przekładem. Osoby niepełnosprawne jako twórcy i odbiorcy przekładu (Wojciech Figiel)

Publikację zamyka artykuł Magdaleny Kocejko i Zbigniewa Głąba „Polityka wobec niepełnosprawności w Polsce w perspektywie okrutnego optymizmu. Rzecz o niespełnianych obietnicach”. Proponowana przez autorów analiza dotyczy obietnic składanych osobom z niepełnosprawnością w ramach różnych praktyk i rozwiązań na polach edukacji zawodowej oraz działań prozatrudnieniowych oraz wskazuje przyczyny tych niepowodzeń.

Książka jest dostępna  w formule Open Acces – można ją pobrać TUTAJ.

Komentarze

Ten post dostępny jest także w języku: angielski