Text Matters | Vol. 11: Literature and Security / Bodies, Traumas, Transgressions / Pop Cultural Encounters

Opublikowano: 14 grudnia 2021
tm_Artboard 2

Zapraszamy do lektury najnowszego “Text Matters: A Journal of Literature, Theory and Culture”. Motywami przewodnimi numeru jedenastego stają się takie zagadnienia, jak: “lieratura i bezpieczeństwo”, “ciała, urazy i występki” oraz “spotkania popkulturowe”. Wszystkie teksty w magazynie publikowane są w języku angielskim  i stanowią pole interdyscyplinarnej debaty nad zagadnieniami literaturoznawczymi i kulturoznawczymi przy wykorzystaniu teorii literackiej, gender, oraz studiów z zakresu historii, filozofii i religii.

W tym numerze gorąco polecamy teksty:

Anna Reglińska-Jemioł – Victim-Warriors and Restorers—Heroines in the Post-Apocalyptic World of Mad Max: Fury Road

Artykuł dotyczy ewolucji obrazu postaci kobiecych w sadze “Mad Max”, skupiając się przede wszystkim na buncie Furiosy w ostatnim filmie – “Mad Max: Fury Road”. Studiując filmy akcji George’a Millera, możemy zaobserwować ewolucję jego wizji postapokaliptycznego świata – od zdominowanego przez mężczyzn świata chaotycznej przemocy (poprzednia seria “Mad Max”), do pełnej nadziei przyszłości stworzonej przez kobiety w ostatniej części sagi: “Mad Max: Fury Road” (2015). Warto podkreślić, że w fabule centralną rolę pełni kobieca solidarność, co sprawia, że saga o Mad Maxie jawi się jako fragment kina zaangażowanego społecznie i podejmującego dialog z kulturowym dyskursem płci.

Alicja Piechucka – “Never Trust a Survivor”: Historical Trauma, Postmemory and the Armenian Genocide in Kurt Vonnegut’s Bluebeard

Artykuł koncentruje się na mniej znanej i niedocenianej powieści Kurta Vonneguta z 1987 roku “Bluebeard”, która jest analizowana i interpretowana w świetle przełomowej teorii postpamięci Marianne Hirsch. Zarówno powieść, jak i zastosowana do niej teoria skupiają się na problematyce traumy historycznej i osobistej, wywołanej przez dwa ludobójstwa, które często są przedmiotem analiz porównawczych: ludobójstwa Ormian, określanego również mianem “Holokaustu Ormian”, oraz Holokaustu. Artykuł prezentuje refleksję amerykańskiego pisarza na temat śmierci i przemocy, destrukcyjnego impulsu i unicestwienia człowieka. W świecie przytłoczonym wspomnieniami masowej eksterminacji Vonnegut pyta o możliwość nowego początku, wskazując na kobiety jako czynnik odnowy i społeczno-politycznej zmiany.

Nahid Fakhrshafaie, Alireza Bahremand – “My Monster Self”: Violence and Survival in Margaret Atwood’s Moral Disorder

Powieści Margaret Atwood są zwykle chwalone za bezkompromisowy feminizm, jednakże, w “Moral Disorder” – zbiorze połączonych ze sobą krótkich opowiadań – obawy feministyczne zostają zastąpione troską o terytorium i przetrwanie. Prezentowana analiza dowodzi, że okrucieństwo, w które obfituje lektura, może być postrzegane jako substytut przemocy wobec obcych. Częste odniesienia do siekier są porównywane do tych z „Wilderness Tips”. Dodatkowo artykuł omawia szereg podziałów ustanowionych przez autorkę na potrzeby paraboli w “Moral Disorder”, jak np. znajomy/obcy, tutaj/tam, ja/inny i cywilizowany/barbarzyński.

Pełna wersja numeru dostępna TUTAJ.

Komentarze

Ten post dostępny jest także w języku: angielski