TECHNE. Seria Nowa

techne

TECHNE. Seria Nowa


Redaktor naczelny:
prof. UŁ dr hab. Piotr Gryglewski

Półrocznik „TECHNE. Seria Nowa” jest wydawany przez Katedrę Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego.

W kolejnym tomach prezentowane będą rozprawy związane z trzema zasadniczymi zagadnieniami, do których należą: sztuka dawna w Rzeczypospolitej, teoria i estetyka sztuki nowoczesnej oraz sztuka obszarów pozaeuropejskich. Celem periodyku jest prezentacja głównych nurtów badań prowadzonych w Katedrze Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego oraz współpraca z wiodącymi ośrodkami naukowymi, pozwalająca na publikację tekstów polskich i zagranicznych badaczy dziejów sztuki.

Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Wszystkie artykuły dostępne są w Otwartym Dostępie (Open Access) na licencji CC BY-NC-ND

***

The semi-annual journal “TECHNE. New Series” (TECHNE. Seria Nowa) is published by the Chair of History of Art at the University of Lodz.

The following volumes will present papers connected with three main issues, including old art in the Republic of Poland, the theory and aesthetics of modern art as well as art of non-European areas. The aim of the periodical is to present major streams of research conducted in the Chair of History of Art of the University of Lodz as well as co-operation with leading academic centres allowing to publish texts by both Polish and foreign researchers of art history.

Publisher: Lodz University Press

All articles are available in Open Access CC BY-NC-ND

Komentarze

O CZASOPIŚMIE

  • Redakcja / Editorial board

  • Redaktor naczelny / Editor-in-chief:
  • prof. UŁ dr hab. Piotr Gryglewski, University of Lodz
 
  • Kolegium redakcyjne / Editors:
  • prof. UŁ dr hab. Tadeusz Bernatowicz, University of Lodz
  • prof. UŁ dr hab. Eleonora Jedlińska, University of Lodz
  • prof. UŁ dr hab. Aneta Pawłowska, University of Lodz
  • prof. dr hab. Krzysztof Stefański, University of Lodz
 
  • Sekretarze redakcji / Journal secretaries
  • mgr Alina Barczyk, University of Lodz
  • dr Irmina Gadowska, University of Lodz
  • Rada naukowa / Scientific council

  • prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki (The Pontifical University of John Paul II in Krakow)
  • dr Wioletta Kazimierska-Jerzyk (University of Lodz)
  • prof. UŁ dr hab. Anna Marciniak-Kajzer (University of Lodz)
  • prof. dr. Birgit Mersmann (IFK Internationales Forschungszentrum für Kulturwissenschaften, Kunstunversität Linz/NFS Bildkritik Universität Basel)
  • dr hab. Jakub Sito (Institute of Art of the Polish Academy of Sciences)
  • Beate Störtkruhl (Bundesinstitut für Kultur und Geschichte der Deutschen in östlichen Europa)
  • Phd Lukáš Novotný (Západočeská Univerzita v Plzni)
  • Prof. Juan Manuel Monterroso Montero (University of Santiago de Compostela)
  • Recenzenci współpracujący z czasopismem / Board of reviewers

  • prof. dr hab. Waldemar Deluga (Cardinal Wyszyński University in Warsaw)
  • prof. UŁ dr hab. Marek Gensler (University of Lodz)
  • prof. UŁ dr hab. Witold Glinkowski (University of Lodz)
  • prof. UAM dr hab. Jarosław Jarzewicz (Adam Mickiewicz University)
  • prof. UAM dr hab. Jacek Kowalski (Adam Mickiewicz University)
  • prof. UMK dr hab. Ryszard Mączyński (Nicolaus Copernicus University)
  • prof. UPJPII dr hab. Szmydki (The Pontifical University of John Paul II in Krakow)
  • prof. UG dr hab. Tomasz Torbus (University of Gdańsk)
  • prof. dr hab. Andrzej Witko (The Pontifical University of John Paul II in Krakow)
  • dr hab. Chrudzimska-Uhera (Cardinal Wyszyński University in Warsaw)
 

Komentarze

Author fees

This journal charges the following author fees.

Article Submission: 0.00 (PLN)
The journal does not charge for submission of the manuscript.

Article Publication: 0.00 (PLN)
The journal does not charge for processing or publication of the manuscript.

 

PEER-REVIEW PROCESS

The review process is arranged by double-blind system. Every text is subject to at least two reviews.  Journals of University of Lodz are publishing scientific articles only after double-blind review, language and technical edition. We do not share our articles in pre-publication.

 

Call for papers

The Chair of the History of Art of the University of Lodz invites authors to send their texts to the reviewed half-yearly journal “TECHNE. New Series”. The thematic scope of the periodical includes issues from the field of history of art (from ancient times to this day), the theory of monument conservation and protection of cultural heritage, literary criticism and museology. All published papers are available under the Open Access license CC BY-NC-ND. The half-yearly journal is published in accordance with the principles of the Committee on Publication Ethics (COPE).

Principles of accepting texts for print:

  1. Authors may send papers for publication (of approx. 40,000 characters with spaces) as well as reports from conferences and reviews of exhibitions (of approx. 10,000-15,000 characters with spaces)
  2. The editorial board accepts for print only those texts which have not been published before either in full or in part (also in other language versions or on internet websites), are a result of the author’s independent research and do not infringe upon the copyrights of any third party. Papers submitted to the journal should represent a major contribution to the research into the topic dealt with by the Author.
  3. The call for papers takes place in two stages. Firstly, abstracts of future texts should be submitted (of 4,000-8,000 characters with spaces). Upon selection and acceptance of proposals, potential Authors should submit finished papers written in accordance with the “Editorial guidelines”.
  4. The final decision about approving the text for print is taken by the Editor-in-Chief after consulting the Editorial Board. Each article accepted by the Editorial Board is assessed by two independent reviewers from outside the affiliated entity by the Author (observing the principle of double anonymity). Only those papers may be published whose reviews contain an unambiguous conclusion about approval for printing.
  5. The Editorial Board and Lodz University Press sign an agreement with the Author. Authors of papers, reviews and reports are also obliged to submit “Author Statement”.

 

Author Guidelines

Please adjust your papers to the following formal guidelines:

Main principles:

  1. The paper should be submitted in the digital form, in the DOC format (the main text written in Times New Roman, size 12, 1.5 line spacing).
  2. The length of the text should not exceed 40, 000 characters with spaces and annotations.
  3. The author’s name and surname, as well as the affiliation, should be inserted on page 1.

Quotations:

  1. Quotations of up to 3 lines should be placed in the text in italics.
  2. Quotations of more than 3 lines, placed as a block quote, should be inserted in the text without quotation marks and italics.

Titles:

  1. Titles of manuscripts, publications, works of art. should be written in italics.
  2. Names of scientific conferences should be given in quotation marks, without italics.

Dates and numerals:

  1. The words such as “year”, “century”, “month” should be written in full (without abbreviations).
  2. In day dates the names of months should be given in words (e.g. 15 August 1534).
  3. Centuries should be written in Arabic numerals (in the 18th century, in the second part of the 17th century).
  4. Numbers from 1 to 9 should be written as words (they may be written in figures if several values are enumerated or compared).
  5. Numbers larger than 9 should be expressed in figures.

 

Annotations:

In published texts, authors should use the abbreviated version of reference texts and full references after the text of the paper. All references should be written in Times New Roman, size 10, single line spacing, justified;

 

footnote text

footnotes should include the author’s name written in CAPITAL LETTERS, the year date

and reference to the page of the publication:

KRASSOWSKI 1987, p. 12.

If the given work was written by more than one author, individual names should be separated by a slash:

CHRZANOWSKI/KORNECKI 1984, p. 356.

In the text of annotations referring to archive and document materials it is necessary to use abbreviations developed in the full text of the references:

ADW, AAG, Wiz. 45, pho. 3.

If the text of the submitted paper contains references to more works of one author from the same year, they should be marked consecutively with small letters:

KORPYSZ 2010a, pp. 12–17; KORPYSZ 2010b, p. 79.

 

Forms of entry in endnotes

All items mentioned in references should be preceded by a publication entry used in the text of annotations, which is followed by the proper bibliographic entry:

Full name of the author of the cited work followed by the surname.

e.g.: KRASSOWSKI 1987 – Witold Krassowski

– The title of a book publication – in italics. The place of publication in the original version.

The year of publication – in Arabic numerals.

e.g.: SUCKALE 2008 – Robert Suckale, Stil und Funktion, München 2008.

– The title of a paper in a journal or joint publication – in italics

– The title of a paper – “in inverted commas”. The journal’s issue number – in Arabic numerals and after a space, year of publication in brackets, the possible issue number after a comma, in Arabic numerals.

e.g.: KARPOWICZ 2010 – Mariusz Karpowicz, O niektórych figurach w polskich nagrobkach

XVI–XVII wieku, Biuletyn Historii Sztuki”, vol. 72 (2010), no. 1–2, pp. 31–60.

– Title of a joint publication (collection of articles, post-conference and encyclopedic publications or exhibition catalogues) – in italics. The editor or publisher of a joint publication – full name and surname written as indicated above in the case of authors and preceded by the abbreviation “ed.” or “eds.” In the text of annotations titles of such publications may be abbreviated, and in such a case the size of letters is the same as in the original title.

e.g.: Studia nad sztuką 2010 – Studia nad sztuką Renesansu i Baroku. Programy ideowe

w przedsięwzięciach artystycznych w XVI–XVIII wieku, vol. 10, ed. Irena Rolska-Boruch, Lublin 2010.

– The title of a chapter or a paper in a joint publication – in italics. After a comma, in square brackets “in:” followed by the title of the publication in accordance with the principles listed above

e.g.: KĘDER 2013 – Wojciech Kęder, Kardynał Angelo Maria Durini dyplomata, poeta

i mecenas. Między Italią, Polską i Francją, [in:] Europejski wiek osiemnasty: uniwersalizm myśli, różnorodność dróg, ed. Marek Dębowski, Kraków 2013, pp. 33–40.

– Printed source editions – in chronological order on the title page. The title – in italics.

The publisher’s name and surname in accordance with the principles given above referring to authors and preceded by the abbreviation “ed.”

– Archive materials and documentation, first the name and location of the institution which keeps the document, the name of the complex after a comma, followed by the potential call mark and document title written in italics. The name of the institution and complexes in footnotes may be replaced by abbreviations

e.g.: AKK, Aa7 – The Archives of the Cracow Cathedral Chapter, Aa 7, Acta Capitularia Ecclesiae

Cracoviensis aa. 1577–1587.

WKZ Piotrków – Provincial Monument Conservator, Division in Piotrków Trybunalski,

Dokumentacja kościoła parafialnego w Kamieńsku, prep. Janusz Bilski, Warszawa 1957.

 

References to internet websites

References to the content presented on Internet websites both in annotations and endnotes should be written in accordance with the following pattern:

Name, website address [access: date]

e.g. Wykaz zabytków wpisanych do rejestru zabytków nieruchomych woj. łódzkiego,

http://www.wuoz.bip.lodz pl/page/12,zabytki.html [access 2.12.2016].

Foreign words:

  1. Words and phrases in a foreign language should be written in italics.

 

Iconographic materials

It is possible to publish a maximum of 10 illustrations. Captions to photographs should be sent in a separate Word document. Architectural illustrations should be accompanied by a linear scale and orientation.

The list of illustrations should account for the proposed text of captions, the end of the description should include information about the source of the illustration, author and title, the year when the work was made or photographs taken.

e.g.: a) Kraków, St. Barbara Church. View from the east, photo, author, 2007.

  1. b) Z. Hendel, Złoty Potok. Pałac Raczyńskich – facade quadruple window with foundation supported by a decorative console, 1903, the National Museum in Krakow (MNK III-PL.-975).

 

Additional information:

The article should be accompanied by:

– a brief summary (about 4,000 characters) to be translated into English

 

***

Opłaty od autorów

Nasze czasopismo pobiera następujące opłaty za publikację.

Przy złożeniu tekstu do rozpatrzenia: 0.00 (PLN)

Nasze czasopismo nie pobiera opłat za rozpatrywanie tekstów.

Za publikację tekstu: 0.00 (PLN)
Nasze czasopismo nie pobiera opłat za prace redakcyjne nad tekstami ani za ich publikację.

 

Proces recenzji

Recenzja tekstów prowadzona jest w formacie double blind review. Każdy artykuł sprawdzany jest przez przynajmniej  dwóch recenzentów. Czasopisma Uniwersytetu Łódzkiego wydają tylko zrecenznowane artykuły naukowe o najwyższym poziome językowym i edytorskim. Nie wydajemy artykułów w ramach prepublikacji.

 

Nabór tekstów

Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego prowadzi stały nabór tekstów do recenzowanego półrocznika „TECHNE. Seria nowa”. Zakres tematyczny periodyku obejmuje zagadnienia z zakresu historii sztuki (od starożytności do współczesności), teorii konserwacji zabytków i ochrony dziedzictwa kulturowego, krytyki artystycznej oraz muzealnictwa. Wszystkie opublikowane artykuły dostępne są w Otwartym Dostępie (Open Access) na licencji CC BY-NC-ND. Półrocznik jest wydawany zgodnie z zasadami Kodeksu Postępowania Komitetu ds. Etyki Wydawniczej (Committee on Publication Ethics – COPE).

Zasady przyjmowania tekstów do druku:

  1. Do publikacji mogę być zgłaszane artykuły (o objętości ok. 40 tys. znaków ze spacjami) oraz sprawozdania z konferencji i recenzje wystaw (o objętości ok. 10-15 tys. znaków ze spacjami)
  2. Redakcja przyjmuje do druku wyłącznie teksty, które nie były w całości ani w części publikowane (również w innych wersjach językowych oraz na stronach Internetowych), są efektem własnych badań i nie naruszają praw autorskich osób trzecich. Artykuły zgłaszane do półrocznika powinny stanowić ważny wkład w badania nad podjętą przez Autora problematyką.
  3. Proces naboru artykułów odbywa się w dwóch etapach. W pierwszej kolejności zgłaszać należy abstrakty przyszłych tekstów (o objętości 4-8 tys. Znaków ze spacjami). Po selekcji i akceptacji propozycji potencjalni Autorzy powinni przekazać gotowe prace, przygotowane z zgodzie z „Wytycznymi edytorskimi”.
  4. Ostateczną decyzję o akceptacji tekstu do druku podejmuje Redaktor Naczelny po konsultacji z Komitetem Redakcyjnym. Każdy z artykułów przyjętych przez Redakcję jest oceniany przez dwóch niezależnych recenzentów spoza jednostki afiliowanej przez Autora (z zachowaniem zasady podwójnej anonimowości). Do publikacji dopuszczone mogą być jedynie prace, których recenzje zawierają jednoznaczny wniosek o akceptacji do druku.

5. Redakcja oraz Wydawnictwo Uniwersytetu łódzkiego podpisują z Autorem tekstu umowę. Twórcy artykułów, recenzji i sprawozdań mają także obowiązek złożenia „Oświadczenia autorskiego”.

 

Zasady dla autorów

Prosimy o dostosowanie artykułów do następujących wytycznych formalnych:

Zasady ogólne:

  1. Artykuł należy dostarczyć w wersji cyfrowej, w formacie DOC (tekst zasadniczy zapisany

czcionką Times New Roman, wielkość 12 z interlinią 1,5 wiersza).

  1. Długość tekstu nie powinna przekraczać 40 000 znaków ze spacjami i przypisami.
  2. Na 1 stronie prosimy zamieścić imię i nazwisko autora oraz afiliację.

Cytaty:

  1. Cytaty do 3 linijek powinny być zamieszczone w tekście, kursywą.
  2. Cytat powyżej 3 linijek złożone jako cytat blokowy, bez cudzysłowu i kursywy.

Tytuły:

  1. Tytuły rękopisów, publikacji, dzieł sztuki prosimy zapisywać kursywą.
  2. Nazwy konferencji naukowych należy wprowadzać w cudzysłowie, bez kursywy.

Daty i liczebniki:

  1. Słowa „rok”, „wiek”, „miesiąc” powinny być wprowadzane w pełnym brzmieniu (bez

skrótów).

  1. W datach dziennych nazwy miesięcy należy zapisywać słownie (np. 15 sierpnia 1534 roku).
  2. Wieki należy zapisywać liczbami rzymskimi (w XVIII wieku, w 2. połowie XVII wieku).
  3. Liczby od 1 do 9 należy zapisywać słownie (zapis cyfrowy możliwy w przypadku

wymieniania lub porównywania kilku wartości).

  1. Liczby większe niż 9 powinny być wyrażane cyframi.

 

Przypisy:

W publikowanych tekstach stosujemy skróconą wersję tekstów odsyłaczy i pełną bibliografię

zamieszczoną po tekście artykułu. Wszystkie zapisy sporządzamy czcionką Times New Roman, wielkość 10 z interlinią 1 wiersz, wyjustowane;

 

tekst przypisu dolnego

w przypisie korzystamy z nazwiska autora pisanego WERSALIKAMI, daty rocznej

i odniesienia do strony publikacji:

KRASSOWSKI 1987, s. 12.

w przypadku prac posiadających kilku autorów, poszczególna nazwiska rozdzielamy ukośnikiem:

CHRZANOWSKI/KORNECKI 1984, s. 356.

W tekście przypisów odnoszących się do materiałów archiwalnych i dokumentacyjnych

posługujemy się skrótami, rozwiniętymi w pełnym tekście bibliografii:

ADW, AAG, Wiz. 45, f. 3.

Jeżeli w tekście nadesłanego artykułu jest cytowanych więcej prac jednego autora

pochodzących z tego samego roku, oznaczamy je kolejno małymi literami:

KORPYSZ 2010a, s. 12–17; KORPYSZ 2010b, s. 79.

 

formy zapisu w bibliografii końcowej

Wszystkie pozycje wymienione w bibliografii poprzedzamy zapisem publikacji

wykorzystywanym w tekście przypisów, po której pojawia się właściwy zapis

bibliograficzny:

– Imię autora cytowanej pracy pełne, potem nazwisko.

np: KRASSOWSKI 1987 – Witold Krassowski

– Tytuł publikacji książkowej – kursywą. Miejsce wydania według brzmienia oryginalnego.

Rok wydania – cyframi arabskimi.

np: SUCKALE 2008 – Robert Suckale, Stil und Funktion, München 2008.

– Tytuł artykułu w czasopiśmie lub publikacji zbiorowej – kursywą

– Tytuł czasopisma – „ujęty w cudzysłów”. Numer tomu czasopisma – cyframi arabskimi

i po spacji, w nawiasie rok wydania, ewentualny numer zeszytu po przecinku, cyframi

arabskimi.

np: KARPOWICZ 2010 – Mariusz Karpowicz, O niektórych figurach w polskich nagrobkach

XVI–XVII wieku, „Biuletyn Historii Sztuki”, t. 72 (2010), nr 1–2, s. 31–60.

– Tytuł publikacji zbiorowej (zbiór artykułów, wydawnictwa pokonferencyjne,

encyklopedyczne lub katalogi wystaw) – kursywą. Redaktor lub wydawca pracy zbiorowej

– pełne imię i nazwisko zapisane jw. w przypadku autorów i poprzedzone skrótem „red.”

lub „wyd.” W tekście przypisów tytuły takich publikacji mogą zostać skrócone, w takim

przypadku wielkość liter jest zgodna z tytułem oryginalnym.

np: Studia nad sztuką 2010 – Studia nad sztuką Renesansu i Baroku. Programy ideowe

w przedsięwzięciach artystycznych w XVI–XVIII wieku, t. 10, red. Irena Rolska-Boruch, Lublin 2010.

– Tytuł rozdziału lub artykułu w publikacji zbiorowej – kursywą. Po przecinku, w nawiasie

kwadratowym „w:”, i dalej tytuł wydawnictwa zgodnie z przedstawionymi powyżej zasadami

np: KĘDER 2013 – Wojciech Kęder, Kardynał Angelo Maria Durini – dyplomata, poeta

i mecenas. Między Italią, Polską i Francją, [w:] Europejski wiek osiemnasty: uniwersalizm myśli, różnorodność dróg, red. Marek Dębowski, Kraków 2013, s. 33–40.

– Drukowane wydania źródeł – według kolejności zapisu na karcie tytułowej. Tytuł kursywą.

Imię i nazwisko wydawcy zgodnie z podanymi wyżej zasadami odnoszącymi się do autorów

i poprzedzone skrótem „wyd.”

– Archiwalia i dokumentacje, na początku nazwa i lokalizacja instytucji przechowującej

dokument, po przecinku nazwa zespołu, następnie potencjalna sygnatura i tytuł dokumentu

pisany kursywą. Nazwę instytucji i zespołów w przypisach można zastąpić skrótami

np: AKK, Aa7 – Archiwum Kapituły Krakowskiej, Aa 7, Acta Capitularia Ecclesiae

Cracoviensis aa. 1577–1587.

WKZ Piotrków – Wojewódzki Konserwator Zabytków, Oddział w Piotrkowie Trybunalskim,

Dokumentacja kościoła parafialnego w Kamieńsku, opr. Janusz Bilski, Warszawa 1957.

 

Odwołania do stron internetowych

Odniesienia do treści prezentowanych na stronach internetowych zarówno w przypisach,

jak i w bibliografii końcowej prosimy tworzyć według schematu:

Nazwa, adres www [dostęp: data]

  1. Wykaz zabytków wpisanych do rejestru zabytków nieruchomych woj. łódzkiego,

http://www.wuoz.bip.lodz pl/page/12,zabytki.html [dostęp 2.12.2016].

Wyrazy obcojęzyczne:

  1. Wyrazy i wyrażenia w językach obcych należy zapisywać kursywą.

 

Materiały ikonograficzne

Możliwa jest publikacja maksymalnie 10 ilustracji. Podpisy do zdjęć prosimy przesyłać

w odrębnym dokumencie programu Word. Rysunki architektoniczne należy opatrzyć skalą

liniową i orientacją.

Spis ilustracji powinien uwzględniać tekst proponowanych podpisów, na końcu opisu

powinny znaleźć się informacje o źródle ilustracji, autorze i tytule, roku powstania dzieła

lub wykonania zdjęcia.

np: a) Kraków, Kościół Św. Barbary. Widok od zachodu, fot. autor, 2007.

  1. b) Z. Hendel, Złoty Potok. Pałac Raczyńskich – okno poczwórne fasady z ławą wspartą

na ozdobnej konsoli, 1903, Muzeum Narodowe w Krakowie (MNK III-PL.-975).

 

Informacje dodatkowe:

Do artykułu należy załączyć:

– krótkie streszczenie (około 4000 znaków) do tłumaczenia na język angielski

 

 

PUBLICATION ETHICS

Author Responsibilities

Reporting standards: authors reporting results of original research should present an accurate account of the work performed as well as an objective discussionof its significance. The underlying data should be represented accurately in the manuscript. The paper should contain sufficient details and references to permit others to replicate the work. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behaviour and are unacceptable.

 

Originality and Plagiarism: authors should ensure that they have written entirely original works, and if they have used the work and/or words of others, they should ensure that this has been appropriately cited or quoted.

 

Multiple, redundant or concurrent publications: in general, authors should not publish manuscripts describing essentially the same research in more than one journal or primary publication. Parallel submission of the same manuscript to more than one journal constitutes unethical publishing behaviour and is unacceptable.

 

Acknowledgement of sources: appropriate acknowledgement of the work of others must be given at all times. Authors should also cite publications that have been influential in determining the nature of the reported work.

 

Authorship of the manuscript: authorship should be limited to those who have made a significant contribution to the conception, design, execution, or interpretation of the reported study. All those who have made significant contributions should be listed as co-authors. Where there are others who have participated in certain substantive aspects of the research project, they should be named in the “Acknowledgements” section.

 

The corresponding author should ensure that all appropriate co-authors (according to the above definition) and no inappropriate co-authors are included in the author’s list of the manuscript, and that all co-authors have seen and approved of the final version of the paper and have agreed to its submission for publication.

 

Hazards and human or animal subjects: if the work involves chemicals, procedures or equipment that have any unusual hazards inherent in their use, the must clearly identify these in the manuscript.

 

Disclosure and conflicts of interest: it takes place when the author has a financial, commercial, legal, or professional relationship with other organizations whichcould influence his research. This is why all authors should disclose in their manuscript any financial or other substantive conflicts of interest that might be construed to influence the results or their interpretation in the manuscript. All sources of financial support for the project should be disclosed.

 

Fundamental errors in published works: when the discovers a significant error or inaccuracy in his/her own published work, it is the author’s obligation to promptly notify the journal’s editor or publisher and cooperate with them in order to either retract the paper or to publish an appropriate erratum.

 

 

Editor Responsibilities

Accountability: the editor of a peer-reviewed journal is responsible for deciding which articles submitted to the journal should be published, and, moreover, is accountable for everything published in the journal. In making these decisions, the editor may be guided by the policies of the journal’s editorial board as well as by legal requirements regarding libel, copyright infringement and plagiarism. The editor may confer with other editors or reviewers when making publication decisions. The editor should maintain the integrity of the academic record, preclude business needs from compromising intellectual and ethical standards (e.g. ethical conduct of research using animals and human subjects, publication on vulnerable populations or groups of people), and always be willing to publish corrections, clarifications, retractions and apologies when needed.

 

Fairness: the editor should evaluate manuscripts for intellectual content without regard to the race, gender, sexual orientation, religious belief, ethnic origin, citizenship, or political philosophy of the author(s). The editor will not disclose any information about a manuscript under consideration to anyone other than the author(s), reviewers and potential reviewers, and in some instances the editorial board members, as appropriate.

 

Confidentiality: the editor and any editorial staff must not disclose any information about a submitted manuscript to anyone other than the corresponding author, reviewers, potential reviewers, other editorial advisers, and the publisher, as appropriate.

 

Complaints and appeals: The publishing contacts (whistleblowers) are requested to help the editor to record and document the claim (e.g. data manipulation or fabrication, text recycling, plagiarism, research misconduct).  The report should include:

– specific information about the case (who, what, when, where, why),

– in case of plagiarism and text recycling, details should be given about the relevant texts/articles.

 

 

Disclosure, conflicts of interest, and other issues: the editor shall be guided by COPE’s Guidelines for Retracting Articles when considering retracting, issuing expressions of concern about, and issuing corrections pertaining to articles that have been published.

 

Unpublished materials disclosed in a submitted manuscript must not be used in an editor’s own research without the express written consent of the author. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage.

 

The editor is committed to ensuring that advertising, reprint or other commercial revenue has no impact or influence on editorial decisions.

 

The editor should seek to ensure a fair and appropriate peer review process. Editors should recuse themselves (i.e. should ask a co-editor, associate editor or another member of the editorial board instead to review and consider the manuscript) from considering manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or (possibly) institutions connected to the papers. Editors should require all contributors to disclose relevant competing interests and publish corrections if competing interests are revealed after publication. If needed, other appropriate action should be taken, such as the publication of a retraction or expression of concern.

 

Involvement and cooperation in investigations: Editors should guard the integrity of the published record by issuing corrections and retractions when needed and pursuing suspected or alleged research and publication misconduct. Editors should also pursue reviewer and editorial misconduct. An editor should take reasonably responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.

Editors encourage readers to send by e-mail their opinions related to the material published. Editors are open to post-publication discussion.

Editors and editorial team members are excluded from publication decisions when they are authors or have contributed to a manuscript.

 

Reviewer Responsibilities

Contribution to editorial decisions: peer review assists the editor in making editorial decisions and, through editorial communication with the author, may also assist the author in improving the manuscript.

 

Promptness: any invited reviewer who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its timely review will be impossible should immediately notify the editor so that alternative reviewers can be contacted.

 

Confidentiality: any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. They must not be shown to or discussed with others except if authorized by the editor.

 

Standards of objectivity: reviews should be conducted objectively. Personal criticism of the author is unacceptable. Referees should express their views clearly with appropriate supporting arguments.

 

Acknowledgement of sources: reviewers should identify any relevant published work that has not been cited by the authors. Any statement that an observation, derivation, or argument was previously reported should be accompanied by a relevant citation. A reviewer should also call to the editor’s attention any substantial similarity or overlap between the manuscript under consideration and any other published data of which they have personal knowledge.

 

Disclosure and conflict of interest: privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviewers should not consider evaluating manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the submission.

 

Publisher responsibilities

Complaints and appeals: The Publisher is obliged to collect and share with journal editors all complains and appeals against the journal, its staff, editorial board and the Publishing Company itself. The company is also obliged to inform COPE, when there is any violation of Publication Ethics and any other regulations applicable in Lodz University Press.

 

 

ETYKA WYDAWNICZA

Zasady dotyczące autorów

Zasada rzetelności naukowej: Autorzy zgłaszanych do publikacji tekstów są zobowiązani do rzetelnego opisu wykonanych prac badawczych oraz obiektywnej interpretacji wyników. Prace powinny zawierać wystarczająco dużo informacji umożliwiających identyfikację źródeł danych, a także powtórzenie badań. Nierzetelne lub niezgodne z zasadami etyki prezentowanie i interpretowanie danych i wyników badań jest niedopuszczalne i skutkować może wycofaniem tekstu.

Zasady oryginalności pracy: Autorzy mogą zgłaszać do publikacji wyłącznie własne, oryginalne teksty. W przypadku, kiedy wykorzystują badania i/lub słowa innych, powinni używać stosownych oznaczeń wskazujących na cytowanie. Plagiat czy fabrykowanie danych są niedopuszczalne. Autorzy nie powinni publikować tekstów opisujących te same badania w więcej niż jednym czasopiśmie. Zgłaszanie tych samych prac do więcej niż jednego czasopisma uznawane jest za nieetyczne.

Zasada udostępnienia danych: Autorzy mogą zostać poproszeni o przedstawienie nieprzetworzonych wyników badań, toteż powinni oni być przygotowani, aby zapewnić dostęp do tych danych, także przez jakiś czas po opublikowaniu pracy.

Zasada przeciwdziałania konfliktom interesów autorów: konflikt interesów zachodzi wtedy, gdy autor pozostaje w relacji komercyjnej lub towarzyskiej z innym podmiotem, co może mieć wpływ na obiektywną wartość przesyłanych do publikacji wyników badań. Autorzy są zobowiązani do przekazania redakcji wszelkich informacji, którę pomogą w przeciwdziałaniu konfliktom interesów.

Zasady autorstwa pracy: Wszystkie osoby wymienione w zgłoszonej pracy jako autorzy lub współautorzy powinny mieć faktycznie znaczący udział w powstaniu tekstu (projektu, pomysłu, planowaniu, wykonaniu, interpretacji wyników). Również, wszystkie osoby, które miały wpływ na ostateczny kształt pracy powinny zostać wymienione jako współautorzy. Obowiązek upewnienia się, że osoby mające wkład w powstanie artykułu akceptują jego ostateczną formę, leży po stronie autora zgłaszającego tekst do publikacji.

Zasada rzetelności źródeł: Autorzy zgłaszanych prac zobowiązani są zawsze wskazywać publikacje, które zostały przez nich wykorzystane przy tworzeniu artykułu.

Zasady dotyczące błędów w opublikowanych pracach: Jeśli autor/autorzy odkryją znaczące błędy lub nieścisłości w swoich tekstach, zobowiązani są niezwłocznie powiadomić o tym redakcję czasopisma w celu wycofania tekstu bądź skorygowania zaistniałych błędów.

 

Zasady dotyczące członków redakcji

Odpowiedzialność: Zespół redakcyjny decyduje, które z przysłanych artykułów zostaną skierowane do publikacji oraz ponosi odpowiedzialność za wszystkie treści umieszczane w czasopiśmie. Zespół redakcyjny dba o spójność publikowanych materiałów, wyklucza jakiekolwiek naukowe bądź etyczne kompromisy oraz zawsze jest gotowy do publikowania korekt, errat oraz sprostowań, gdy zaistnieje taka potrzeba.

Zasada fair play: Teksty zgłaszane do publikacji są oceniane pod względem merytorycznym. Kwestie takie jak rasa, płeć, orientacja seksualna, wyznanie, pochodzenie, obywatelstwo czy przekonania polityczne autorów w żaden sposób nie wpływają na ocenę artykułów.

Zasada poufności: Członkowie zespołu redakcyjnego stosują się do zasady poufności, a więc nie ujawniają osobom nieupoważnionym żadnych informacji na temat zgłaszanych do publikacji prac. Osobami upoważnionymi do posiadania tych informacji pozostają jedynie: sami autorzy, wybrani recenzenci, uprawnieni redaktorzy oraz wydawca.

Skargi i odwołania: osoby, które miałyby podejrzenie naruszenia zasad etyki badań w opublikowanym materiale (np.: manipulacja i fabrykacja danych, plagiat i autoplagiat, nierzetelność badań), proszone są o przekazanie redakcji periodyku stosownej wiadomości. Zgłoszenie wspomnianych uchybień powinno zawierać dokładną informację o przedmiocie i podmiocie uchybienia.

Weryfikacja materiałów już opublikowanych oraz przeciwdziałanie konfliktom interesów: Zespół redakcyjny, w oparciu o Zasady COPE, może wycofać artykuł z publikacji, wyrazić wątpliwości dotyczące jego zawartości lub zadecydować  o potrzebie wprowadzenia korekt do materiałów już opublikowanych.  Nieopublikowane artykuły nie mogą być bez pisemnej zgody autorów wykorzystywane przez członków zespołu redakcyjnego ani żadne inne osoby uczestniczące w procedurach wydawniczych.

Decyzje dotyczące publikacji: Zespół redakcyjny odpowiada za podejmowanie decyzji odnośnie tego, które materiały zostaną, a które nie zostaną opublikowane. Przy podejmowaniu decyzji kluczowe są kwestie takie jak: znaczenie naukowe pracy, oryginalność ujęcia problemu, przejrzystość i zgodność z zakresem tematycznym czasopisma.

Zasada rzetelności naukowej: Członkowie zespołu redakcyjnego zobowiązani są dołożyć wszelkich starań dla zachowania integralności w kwestii rzetelności naukowej publikowanych prac. W tym celu mogą oni nanosić stosowne poprawki, a także w przypadku podejrzeń nieuczciwych praktyk (plagiatu, fałszowania wyników badań) podjąć decyzję o wycofaniu tekstu z publikacji.

Redakcja, w razie potrzeby, zawsze gotowa jest opublikować także stosowne sprostowania, wyjaśnienia lub przeprosiny.

Wycofanie tekstu: Zespół redakcyjny może rozważyć wycofanie tekstu jeżeli:

  • są wyraźne dowody świadczące o braku wiarygodności wyników badań, fabrykowaniu danych, jak również w przypadku popełnienia niezamierzonych błędów (np. błędy w obliczeniach, błędy metodologiczne);
  • wyniki badań zostały wcześniej opublikowane gdzie indziej;
  • praca nosi znamiona plagiatu bądź narusza zasady etyki.

Zawiadomienie o wycofaniu tekstu należy traktować jako równoznaczne z wycofaniem artykułu. Zawiadomienie to winno zawierać informacje o osobie (w nagłówku powinien się znaleźć co najmniej tytuł i nazwisko/-a autora/-ów pracy) i powodach (w celu rozróżnienia błędów niezamierzonych od celowych nadużyć) decydujących o wycofaniu tekstu. Wycofywane teksty nie zostają usunięte z opublikowanej wersji czasopisma, ale fakt ich wycofania będzie wyraźnie oznaczony.

 

Redaktorzy zachęcają wszystkich zainteresowanych do przesyłania uwag i opinii dotyczących opublikowanego materiału.

Członkowie redakcji, którzy są autorami i/lub współautorami artykułu naukowego zgłoszonego do publikacji, są wyłączeni z procesu jego wewnętrznej oraz zewnętrznej recenzji.

 

Zasady dotyczące recenzentów

Współpraca z zespołem redakcyjnym: Recenzenci uczestniczą w pracach zespołu redakcyjnego i mają wpływ na decyzje podejmowane przez redaktorów. Mogą także, w porozumieniu z autorami, wpływać na ostateczny kształt i doskonalenie publikowanych prac.

Zasada terminowości: Recenzenci zobowiązani są dostarczyć recenzje w ustalonym terminie. Jeżeli z jakichś względów (merytorycznych, braku czasu) nie są oni w stanie dotrzymać terminu bądź podjąć się recenzji, powinni niezwłocznie poinformować o tym fakcie zespół redakcyjny.

Zasada poufności: Wszystkie recenzowane prace mają charakter poufny, co oznacza, że ujawnianie ich osobom trzecim jest niedopuszczalne (za wyjątkiem osób do tego upoważnionych).

Zasada zachowania standardów obiektywności: Recenzje powinny mieć charakter obiektywny. Personalna krytyka autorów prac jest uważana za niestosowną. Wszystkie spostrzeżenia recenzenta powinny zostać odpowiednio uargumentowane.

Zasada rzetelności źródeł: Recenzenci, jeśli zachodzi taka potrzeba, powinni wskazać odpowiednie prace niezacytowane przez autora. Wskazane i zgłoszone redakcji powinny być także wszelkie istotne podobieństwa do innych prac.

Zasada przeciwdziałania konfliktom interesów u recenzentów: Recenzenci nie mogą wykorzystywać recenzowanych prac dla swoich osobistych potrzeb i korzyści. Nie powinni oni również oceniać tekstów, w przypadku których może występować konflikt interesów z autorem/autorami.

 

Zasady dotyczące wydawcy

Wydawca zobowiązany jest do przekazywania redakcji wszelkich merytorycznych uwag dotyczących periodyku, jego redakcji oraz samego wydawcy.  Wydawca zobowiązuje się również poinformować COPE o każdym przypadku naruszenia etyki wydawniczej.

Komentarze

CEJSH(The Central European Journal of Social Sciences and Humanities)

CEEOL (Central and Eastern European Online Library)

Komentarze

Katedra Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego

Narutowicza 65, 90-131 Łódź

techne@uni.lodz.pl

 

Komentarze

Komentarze