Opis produktu
Prezentowana publikacja jest zachętą do refleksji na temat napięć oraz nieoczywistości, istoty i znaczenia współczesnych debat nad dzieciństwem i wczesną edukacją. Przedstawione rozważania dotyczą krytycznego namysłu nad kondycją wczesnej edukacji, potencjału dziecka i jego sposobów doświadczania świata, środowiska edukacyjnego rozwijającego potencjał i kompetencje dzieci, twórczego charakteru procesu uczenia się, a także metodologicznych aspektów badań dziecka i dzieciństwa.
Tom jest zapisem wielowątkowej dyskusji toczonej z dwóch perspektyw – konstruktywistycznej i kognitywistycznej – wokół dzieciństwa jako zespołu dziecięcych doświadczeń, przeżyć i działań. Obecna w książce idea podejścia jakościowego potwierdza po raz kolejny, że zainteresowanie dziecięcymi znaczeniami nie ma prostych odniesień do zagadnień podejmowanych w tradycji ilościowych badań pedagogicznych.
Komentarze
Ten post dostępny jest także w języku:
angielski
Spis treści
Wstęp (Monika Wiśniewska-Kin, Jolanta Bonar, Anna Buła) 7
Dorota Klus-Stańska, Formatowanie dziecka i dzieciństwa. Kontrowersje wokół rozumienia rozwoju w diagnostycznym paradygmacie pedagogiki 13
Ewa Filipiak, Strategie badań rozwoju i uczenia się dzieci: podejście kulturowo-historyczne 33
Jolanta Zwiernik, Partycypacyjne badania dzieci jako proces emancypacyjny 47
Renata Michalak, Istota i natura uczenia się dzieci w perspektywie ucieleśnionego poznania 63
Jolanta Bonar, Monika Wiśniewska-Kin, Wyzwalanie dziecięcych sposobów konceptualizacji świata na przykładzie analizy znaczenia pojęcia h o r y z o n t 79
Jan Amos Jelinek, Mała astronomia. Wyobrażenia Układu Słonecznego u dzieci 5-letnich 93
Małgorzata Zalewska-Bujak, Prawdy i mity o miejscu dziecka w centrum działań nauczyciela – w perspektywie nauczycielskich narracji i teorii Pierre’a Bourdieu 109
Ewa Kochanowska, Uczenie się we współpracy w klasie – (nie)możliwe obszary działań nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej 123
Edyta Ćwikła, Przykład oceniania kształtującego w edukacji wczesnoszkolnej jako element motywowania ucznia do nauki 137
Paulina Gieroń, Sandra Wilczek, Wykorzystanie materiału rozwojowego Marii Montessori do tworzenia stymulującej przestrzeni edukacyjnej w przedszkolu 151
Karolina Macuga, Anna Kowalczyk, Maja Walęciak, Wspomaganie rozwoju zmysłów dziecka – ścieżka sensoryczna 169
Noty o Autorach 179
Komentarze
Ten post dostępny jest także w języku:
angielski
Opinie
Na razie brak recenzji produktów.