Promocja!
szczepanski_Polski_film_dokumentalny

Polski film dokumentalny w XXI wieku

Opis produktu

„Polski film dokumentalny w XXI wieku” składa się na panoramiczną próbę spojrzenia na przeobrażony w początkach obecnego stulecia krajobraz polskiego kina niefikcjonalnego, które bujnie rozwija się w nowych realiach społecznych, politycznych, instytucjonalnych, obyczajowych, mentalnych i medialnych. Wraz z powstaniem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej ukształtowały się nowe możliwości i uwarunkowania twórczości dokumentalistów, poczynając od etapu scenariusza. W nowej epoce zmieniły się również zainteresowania realizatorów, z których znaczna część zwróciła kamery w stronę własnego życia. Dokument zabrał też głos w debacie politycznej, jaka toczy się w Polsce – spoglądając zarówno z liberalnej perspektywy na jego najnowszą historię, jak i sytuując się w ramach zaangażowanego dyskursu prawicowego. Film dokumentalny nie pozostał też obojętny na nowe zjawiska obyczajowe i świadomościowe, jakie pojawiły się w Polsce ostatniej doby pod sztandarem feminizmu. W odmiennej sytuacji geopolitycznej dokumentaliści ponownie udali się za wschodnią granicę, tym razem już wolni od obciążeń cenzuralnych i ideologicznych, z nową ciekawością ruszyli też w szeroki świat. Poczucie wolności przełożyło się również na pragnienie eksperymentu z dogmatem filmowej prawdy w dokumencie i zaowocowało polską wersją mockumentu. Uwadze autorów tej książki nie uszły też nowe procesy transformacyjne związane z dynamicznie rozwijającym się kontekstem medialnym, który przekształca naturę polskiego kina dokumentalnego, z telewizją i z Internetem. Pojawiły się też nowe wyspecjalizowane formy skutecznej instytucjonalnej promocji i dystrybucji kina dokumentalnego. Nie mogło też zabraknąć w tej książce oceny z zewnątrz, wystawionej polskiemu dokumentowi „z punktu widzenia południowych sąsiadów”.

Więcej o książce na blogu Wydawnictwa UŁ

Komentarze

Spis treści

Od redakcji 7

Mirosław Przylipiak, Scenariusz we współczesnym systemie produkcji filmów dokumentalnych w Polsce 9
Tadeusz Lubelski, Autobiograficzna triada w polskim filmie dokumentalnym czasów najnowszych 29
Katarzyna Mąka-Malatyńska, Autoportret na progu. Autobiografizm w etiudach szkolnych na tle tradycji polskiego kina dokumentalnego 49
Małgorzata Kozubek, (Auto)terapeutyczny wymiar filmów Marcina Koszałki 63
Tadeusz Szczepański, Portrety pokoleń w filmach Marii Zmarz-Koczanowicz 77
Krzysztof Kornacki, Film Open Group. Errata do historii 91
Sylwia Kołos, Religia smoleńska i jej filmowe refleksy. Filmy dokumentalne jako element smoleńskiej narracji 109
Mikołaj Jazdon, Rosja – Polska. Nowe spojrzenie? Młodzi dokumentaliści wobec tradycji polskiej szkoły dokumentu 125
Krzysztof Kopczyński, W stronę dalekiego świata. Tematyka „egzotyczna” w polskim dokumencie pierwszej dekady XXI wieku 149
Dagmara Rode, „To zdarza się nam”. Polskie dokumenty feministyczne 163
Paweł Biliński, Nieślubny syn Gombrowicza i człowiek z reklamówką. Pierwsze polskie mockumenty 179
Dawid Junke, „Dlaczego one?” Produkcje quasi-dokumentalne w polskiej telewizji 199
Agnieszka Szarmach, Miejsce filmu dokumentalnego w polskiej telewizji publicznej 213
Małgorzata Smoleń, „Kultura na żądanie” i potencjał hipermediów – szkic na przykładzie dokumentów biograficznych o asie polskiego lotnictwa – Stanisławie Skalskim 223
Jadwiga Hučková, Promocja i dystrybucja polskich filmów krótkometrażowych, dokumentalnych i animowanych na przykładzie działalności Krakowskiej Fundacji Filmowej 241
Tomas Hučko, Dokąd zmierza polski dokument? Trendy i strategie w ostatniej dekadzie z punktu widzenia południowych sąsiadów 257
Indeks osób 269
Indeks filmów 277
Biogramy 283
Summary 287

Komentarze

Opinie

Na razie brak recenzji produktów.

Napisz pierwszą opinię o “Polski film dokumentalny w XXI wieku”

Tagi: , , ,
DOSTĘPNE PRODUKTY:

Brak w magazynie

Produkt niedostępny
Zaloguj się, aby dodać do listy życzeń