Opis produktu
Rozwój gospodarki opartej na wiedzy, rewolucja informatyczna i postępujące umiędzynarodowienie działalności gospodarczej przyczyniły się do wzrostu wykorzystania w procesach produkcyjnych usług biznesowych opartych na wiedzy (KIBS). W pracy po raz pierwszy podjęto próbę zbadania w sposób kompleksowy wpływu KIBS na konkurencyjność działów wykorzystujących te usługi oraz na konkurencyjność całej gospodarki. Uwzględniono dwa główne kanały podnoszenia konkurencyjności – wzrost produktywności oraz poziom innowacyjności. Ponadto przedmiotem badania uczyniono wpływ intensywności wykorzystania KIBS w gospodarce na konkurencyjność międzynarodową działów świadczących KIBS. Po raz pierwszy w tym obszarze badań odniesiono się do gospodarki Polski, a także porównano znaczenie KIBS i ich wpływ na konkurencyjność w wybranych krajach „starej” UE oraz w grupie krajów przyjętych do UE w 2004 roku, które przeszły podobną ścieżkę transformacji i integracji z UE
Komentarze
Spis treści
Wstęp 9
Rozdział 1
Rozwój i charakterystyka nowego modelu „gospodarki usług” na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej 17
1.1. Wprowadzenie 17
1.2. Mikro- i makroekonomiczne definicje usług i sektora usług 18
1.2.1. Podejście makroekonomiczne 19
1.2.2. Podejście mikroekonomiczne 22
1.2.3. Usługi pośrednie i finalne. Klasyfikacja usług pośrednich i produkcyjnych 24
1.3. Stan badań na temat rozwoju usług w gospodarce 28
1.3.1. Trzysektorowy model rozwoju gospodarki 28
1.3.2. Znaczenie usług produkcyjnych w rozwoju gospodarki usługowej i w rozwoju gospodarczym 30
1.3.3. Koncepcja „gospodarki usług” 33
1.4. Empiryczna ilustracja stopnia zaawansowania rozwoju gospodarki usługowej i „gospodarki usług” w wybranych krajach Unii Europejskiej 35
1.4.1. Poziom rozwoju gospodarki usługowej 35
1.4.2. Przekształcenia strukturalne wewnątrz sektora usług 39
1.4.3. Poziom rozwoju „gospodarki usług” 41
1.5. Wzrost znaczenia usług produkcyjnych. Czynniki sprawcze 45
1.5.1. Postęp techniczny – rewolucja informatyczna i rozwój gospodarki opartej na wiedzy 45
1.5.2. Zmiany w sposobie zarządzania przedsiębiorstwami 49
1.5.3. Outsourcing funkcji i procesów usługowych 51
1.5.4. Międzynarodowy outsourcing funkcji i procesów usługowych 53
1.6. Efekty wzrostu wykorzystania usług w działalności gospodarczej 56
1.6.1. Zacieranie się granicy między działalnością usługową i przetwórczą 56
1.6.2. Wzrost znaczenia powiązań między sektorem przetwórczym i usługowym 59
1.7. Podsumowanie 61
Rozdział 2
Usługi biznesowe oparte na wiedzy w wybranych krajach
Unii Europejskiej 65
2.1. Wprowadzenie 65
2.2. Znaczenie wiedzy w kontekście procesów świadczenia usług
biznesowych opartych na wiedzy 66
2.3. Teoretyczne ujęcie usług biznesowych opartych na wiedzy 69
2.3.1. Próby teoretycznej analizy usług biznesowych opartych
na wiedzy 69
2.3.2. Cechy charakteryzujące usługi biznesowe oparte na
wiedzy 73
2.3.3. Klasyfikacja usług biznesowych opartych na wiedzy 75
2.3.4. Statystyczna klasyfikacja działów według stopnia zaawansowania
technologicznego i oparcia na wiedzy 78
2.3.5. Statystyczne klasyfikacje działów zaliczanych do sektora
usług biznesowych opartych na wiedzy 81
2.4. Analiza empiryczna usług biznesowych opartych na wiedzy
w krajach objętych badaniem 83
2.4.1. Wartość dodana i zatrudnienie w sektorze usług biznesowych
opartych na wiedzy 83
2.4.2. Znaczenie usług biznesowych opartych na wiedzy jako
wkładu w procesy produkcyjne 86
2.5. Podsumowanie 90
Rozdział 3
Wpływ usług biznesowych opartych na wiedzy na
innowacyjność gospodarki – przegląd badań i analiza
empiryczna na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej 93
3.1. Wprowadzenie 93
3.2. Przegląd badań na temat wpływu usług biznesowych opartych
na wiedzy na innowacyjność 94
3.2.1. Ewolucja podejścia do roli usług w systemach innowacji 94
3.2.2. Rola usług biznesowych opartych na wiedzy w systemach
innowacji 95
3.2.3. Klasyfikacje działalności gospodarczych według ich
roli w systemach innowacji 104
3.2.4. Rola usług biznesowych opartych na wiedzy w działalności
innowacyjnej przedsiębiorstw wykorzystujących
te usługi 111
3.3. Wpływ usług biznesowych opartych na wiedzy na efekty
działalności innowacyjnej – analiza empiryczna na przykładzie
krajów objętych badaniem 117
3.3.1. Mierniki efektów działalności innowacyjnej 118
3.3.2. Źródło danych wykorzystanych w badaniu 120
3.3.3. Wpływ wielkości wydatków na usługi biznesowe oparte
na wiedzy na efekty działalności innowacyjnej 121
3.4. Podsumowanie 126
Rozdział 4
Wpływ usług biznesowych opartych na wiedzy na wzrost
produktywności i produkcji w gospodarce – stan badań i opis
metody badawczej zastosowanej w pracy 129
4.1. Wprowadzenie 129
4.2. Mierzenie zmian w produktywności 130
4.3. Czynniki determinujące łączną produktywność czynników
produkcji 134
4.4. Wpływ usług biznesowych opartych na wiedzy na wzrost
produktywności i produkcji – przegląd badań 136
4.4.1. Mechanizmy wzmacniania produktywności przedsiębiorstw
poprzez wykorzystanie usług biznesowych
opartych na wiedzy 136
4.4.2. Wpływ usług biznesowych opartych na wiedzy na produktywność
137
4.4.3. Wpływ usług biznesowych opartych na wiedzy na
wzrost gospodarczy 150
4.5. Metoda badawcza wykorzystana do zbadania wpływu usług
biznesowych opartych na wiedzy na wzrost produktywności
i produkcji 154
4.5.1. Uzasadnienie wyboru metody badawczej 154
4.5.2. Opis metody badawczej 155
4.5.3. Źródło danych wykorzystanych w badaniu 158
4.6. Podsumowanie 161
Rozdział 5
Wpływ usług biznesowych opartych na wiedzy na wzrost
produktywności i produkcji w gospodarce – analiza
empiryczna na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej 163
5.1. Wprowadzenie 163
5.2. Dynamika wydatków na usługi biznesowe oparte na wiedzy
w porównaniu z dynamiką pozostałych nakładów wykorzystywanych
w produkcji 165
5.3. Wyniki dekompozycji wzrostu produkcji w krajach objętych
badaniem 169
5.4. Wydatki na usługi biznesowe oparte na wiedzy a zmiany
w produktywności – analiza porównawcza między krajami 179
5.5. Wydatki na usługi biznesowe oparte na wiedzy i wzrost produktywności
jako źródła wzrostu produkcji w poszczególnych
działach 184
5.6. Wydatki na usługi biznesowe oparte na wiedzy a zmiany
w produktywności – analiza porównawcza między działami 189
5.7. Wydatki na usługi biznesowe oparte na wiedzy a zmiany
w produktywności i produkcji – analiza porównawcza między
grupami działów wyróżnionych z uwagi na stopień zaawansowania
technologicznego i oparcia na wiedzy 191
5.8. Wpływ wydatków na usługi biznesowe oparte na wiedzy na
wzrost produktywności i produkcji 197
5.9. Stopień zaawansowania przeobrażeń strukturalnych w kierunku
nowego modelu produkcyjnego w krajach objętych
badaniem 201
5.10. Wpływ stopnia zaawansowania przeobrażeń strukturalnych
na produktywność gospodarki w krajach objętych badaniem 203
5.11. Podsumowanie 207
Rozdział 6
Intensywność wykorzystania w gospodarce krajowych usług
biznesowych opartych na wiedzy a ich konkurencyjność
międzynarodowa na przykładzie wybranych krajów
Unii Europejskiej 211
6.1. Wprowadzenie 211
6.2. Międzynarodowy handel usługami biznesowymi opartymi
na wiedzy w świetle statystyk bilansu płatniczego 213
6.3. Przegląd badań dotyczących konkurencyjności w eksporcie
usług opartych na wiedzy 215
6.4. Mierniki konkurencyjności w eksporcie usług 218
6.5. Konkurencyjność w eksporcie usług biznesowych opartych
na wiedzy w krajach objętych badaniem 220
6.6. Czynniki determinujące konkurencyjność w eksporcie usług
biznesowych opartych na wiedzy 225
6.6.1. Intensywność wykorzystania w gospodarce krajowych
usług biznesowych opartych na wiedzy jako czynnik
determinujący ich konkurencyjność międzynarodową 226
6.6.2. Czynniki determinujące konkurencyjność w eksporcie
usług biznesowych opartych na wiedzy – analiza empiryczna
na przykładzie krajów objętych badaniem 228
6.6.2.1. Założenia modelu i źródło danych wykorzystanych
w modelu 229
6.6.2.2. Wyniki estymacji modelu ekonometrycznego 230
6.7. Podsumowanie 236
Zakończenie 239
Bibliografia 247
Wykaz skrótów 269
Załączniki 271
Spis tabel, wykresów i załączników 285
Summary 291
Od Redakcji 293
Komentarze
Opinie
Na razie brak recenzji produktów.