Promocja!
Czaja-Chudyba-Myslenie krytyczne

Myślenie krytyczne w edukacji

    Metodyka kształcenia w szkole podstawowej
    Autor:


  • Liczba stron:
    218
    Rok wydania:
    2019
    ISBN:
    978-83-8142-930-6
    e-ISBN:
    978-83-8142-931-3

Opis produktu

W publikacji podjęto zagadnienie myślenia krytycznego pojmowanego jako proces, w którym uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności, jak mądrze postępować i dokonywać uzasadnionych wyborów. Współcześnie zalew informacji medialnej wymusza kształcenie podejścia krytycznego, aby nie stracić rozeznania w świecie i móc obronić się przed przeciążeniem informacyjnym. Autorka zakłada, że możliwe, a nawet konieczne jest przenoszenie filozoficznych dociekań na temat myślenia krytycznego na podstawowe, codzienne kompetencje, w które wyposażamy każde dziecko. Propozycje metodyczne, zawierające ćwiczenia i projekty, przeznaczone są do edukacji w zakresie szkoły podstawowej. Dla edukacji wczesnoszkolnej (klasy 1–3) zaprezentowano ćwiczenia mające na celu zaszczepić dzieciom nawyk uważności, zadawania pytań i intelektualnej odwagi – umiejętności niezbędne w kształceniu krytycznego myślenia. Natomiast do uczniów klas 4–8 skierowano kilkanaście projektów kształtujących samodzielne myślenie, poszukiwanie, badanie, sprawdzanie, wybieranie, ocenianie, rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji i tworzenie.

*

Książka odznacza się jasnością prowadzonego wywodu – zgodnie z McLuhanowską maksymą: „przekaźnik jest przekazem”. Sens praktyczny publikacji nadaje jej wyraźny charakter dydaktyczny, wręcz instruktażowy.

prof. dr hab. Stanisław Dylak

Zobacz wypowiedź Autorki na naszym kanale YouTube.

Dowiedz się więcej na naszym BLOGU.

W serii ukazały się: Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży Sternberg, L. Jarvin, E. L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces Płóciennik, Mądrość dziecka. Predyspozycje – przejawy – perspektywy wspierania Pobojewska, Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka

Komentarze

Ten post dostępny jest także w języku: angielski

Spis treści

Wprowadzenie 7

Rozdział 1. Co to jest myślenie krytyczne? 13
1.1. Jak zdefiniować myślenie krytyczne? 13
1.2. Jakie są rodzaje krytycyzmu? Krytycyzm destruktywny, bezstronny i konstruktywny 23
1.3. Gdzie i dlaczego myślenie krytyczne jest potrzebne? 30

Rozdział 2. Jak rozwijać myślenie krytyczne? 41
2.1. Jak ujawnia się krytycyzm w rozwoju człowieka? 41
2.2. Dlaczego boimy się krytyki? 53
2.3. Jak nauczyć myślenia krytycznego? Psychopedagogiczne uwarunkowania stymulujące konstruktywną krytykę 75

Rozdział 3. Przykłady ćwiczeń i projektów w szkole podstawowej 91
3.1. Materiały dla nauczyciela cz. 1. Uwagi do przygotowania i realizacji zajęć 91
3.2. Materiały dla nauczyciela cz. 2. Ćwiczenia i projekty dla kl. 1–3 „PoWażne Sprawy – poszukiwania Małych Myślicieli” 99
3.3. Materiały dla nauczyciela cz. 3. Strategie i projekty dla kl. 4–8 „PoWażne Sprawy – poszukiwania Samodzielnych Myślicieli” 149

Zakończenie 207

Bibliografia 209

Odpowiedzi do „Krytykotestu” 217

Komentarze

Ten post dostępny jest także w języku: angielski

Opinie

Na razie brak recenzji produktów.

Napisz pierwszą opinię o “Myślenie krytyczne w edukacji”

Tagi: , , , ,
DOSTĘPNE PRODUKTY:
40,40 zł
44,90 zł
35,90 zł
  • EPUB
  • MOBI
  • PDF
Ilość:
For deliveries outside Poland contact us by e-mail before ordering: piotr.koska@uni.lodz.pl