AUL: Folia Librorum | Tom 2 Nr 35
Opublikowano: 2 czerwca 2023
Czasopismo Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum jest częścią serii zeszytów naukowych Uniwersytetu Łódzkiego, której pierwszy tom został opublikowany w 1989 roku. Redakcję czasopisma tworzą pracownicy dwóch placówek naukowych Uniwersytetu Łódzkiego – Katedry Informatologii i Bibliologii oraz Biblioteki Uniwersyteckiej. Aktualnie redaktorem naczelnym jest prof. Magdalena Przybysz-Stawska. Od 2014 roku czasopismo ukazuje się jako półrocznik.
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum publikuje artykuły z zakresu nauki o książce, informatologii, nauki o komunikacji społecznej i mediach, oraz nauki o kulturze i religii. Problematyka artykułów dotyczy m.in. informacji naukowej, bibliotekoznawstwa, ruchu wydawniczo-księgarskiego, technologii informacyjnych, rynku mediów, promocji książki i czytelnictwa. Czasopismo ma na celu publikowanie oryginalnych prac, recenzji publikacji specjalistycznych i materiałów źródłowych z zakresu informacji naukowej i dziedzin pokrewnych. Jest również miejscem, gdzie prezentowane są wyniki badań z dziedziny nauki o informacji i innych dyscyplin zajmujących się analizą aspektów społecznych i technologicznych w działalności informacyjnej. Czasopismo pełni również rolę forum dla krytycznych recenzji, polemik i sprawozdań dotyczących bibliotekoznawstwa, komunikacji naukowej oraz dziedzictwa nauki i kultury.
Artykuły naukowe:
Łódzka Biblioteka Składowa jako efekt łączenia bibliotek dzielnicowych
Piotr Romanowicz
Tworzenie nowych, dużych sieci bibliotek często niesie ze sobą potrzebę wdrażania nowych rozwiązań, które mają na celu zagospodarowanie i „ocalenie” dokumentów piśmienniczych przed ich nadmierną selekcją. Przykładem tego jest łódzka Biblioteka Składowa przedstawiona w artykule. Charakterystyka i analiza działalności objęła pierwsze cztery lata jej funkcjonowania.
Maria Strzelecka, Monika Sulejewicz-Nowicka
Artykuł omawia działania podjęte w latach 2020–2022 przez Bibliotekę UŁ w ramach projektów obejmujących zbiory starodruczne z pierwszej połowy XVII wieku i rękopiśmienne z XV–XVIII wieku. Prezentuje kolejne etapy projektów, służące ochronie i popularyzacji zbiorów, a wśród nich: wybór kolekcji, opracowanie, konserwację, digitalizację, działania popularyzatorskie i promocyjne. Jest próbą odpowiedzi na pytanie o miejsce i rolę dziedzictwa kulturowego w przestrzeni rzeczywistej i wirtualnej biblioteki, w społeczności akademickiej, lokalnej i międzynarodowej.
Róża Pomiecińska
W artykule opisano wyniki badań ankietowych dotyczących wykorzystania czasopism gromadzonych przez Książnicę Pedagogiczną im. A. Parczewskiego w Kaliszu przez nauczycieli, studentów oraz użytkowników biblioteki. Autorka artykułu zwróciła uwagę m.in. na sposoby promocji periodyków, a także wskazała działania mające służyć lepszemu wykorzystaniu czasopism znajdujących się w zasobach kaliskiej biblioteki.
Beata Kurek
Czy korespondencja z XIX wieku może mieć wartość historyczną? Poprzez określenie zakresu tematycznego oraz cytaty z listów wymienianych między Józefem Ignacym Kraszewskim a Karolem Estreicherem za lata 1867–1886 staram się udowodnić, że ta kolekcja może być przedmiotem badań biograficznych, historycznych, bibliologicznych i z zakresu komunikowania społecznego.
Małgorzata Bańkowska
W artykule omówiono sylwetkę i myśl społeczno-polityczną jednego z najwybitniejszych krytyków literackich dwudziestolecia międzywojennego – Jana Emila Skiwskiego. Fascynacja ruchami faszystowskimi, proniemieckie poglądy oraz współpraca z wydawnictwami nadzorowanymi przez hitlerowskiego okupanta spowodowały, że po II wojnie światowej Skiwski został niemal całkowicie zapomniany. Od końca lat 90. XX wieku trwa proces przywracania postaci i twórczości krytyka polskiej historii literatury. Opracowanie niniejsze wpisuje się w te działania i obejmuje analizę poglądów Skiwskiego zawartych w artykułach publicystycznych z lat 1933–1945 wraz z obszerną bibliografią jego publikacji z tego okresu.
„Auto Motor i Sport”: analiza miesięcznika motoryzacyjnego w latach 2018–2020
Michał Kimaczyński
Niniejszy artykuł otwiera planowany cykl publikacji na temat współczesnego rynku prasy motoryzacyjnej w Polsce. W tym inicjującym opracowaniu, skupiono się na analizie popularnego miesięcznika o ogólnomotoryzacyjnym charakterze, „Auto Motor i Sport”. Zasadniczym celem pracy było scharakteryzowanie oraz próba klasyfikacji wymienionego periodyku. Postawiono następujące pytania badawcze: czy i w jaki sposób analizowany periodyk realizuje funkcje przypisane tego rodzaju prasie? jak zaprojektowana jest jego makieta? jakie treści publikowane są na jego łamach i tym samym, co wyróżnia zawartość tego tytułu na tle innych? W jaki sposób przedstawiano testy samochodów na łamach wybranego periodyku? jakiego rodzaju i jakie marki pojazdów testowano? do jakiej z proponowanych grup zaklasyfikować można analizowany periodyk? Aby odpowiedzieć na tak postawione pytania, w badaniach skorzystano przede wszystkim z metody analizy zawartości prasy, ale także z metody analizy i krytyki piśmiennictwa, metody historycznej oraz statystycznej. Podstawą analizy było 36 numerów wydanych w latach 2018–2020 (po 12 numerów na rok).
Karin Anna Wawrzynek
Celem poniższego artykułu jest zaprezentowanie sposobu w jaki sztuka może posłużyć jako skuteczny środek do przezwyciężenia, odnalezienia i ocalenia samego siebie, by nie ulec zapomnieniu. Sztuka potrafi tworzyć swoisty dystans, chroniący nas przed brutalnością i surowością rzeczywistości wczasach w których nam dano żyć.
Arcydzieło autobiograficzno-historyczne Życie? czy teatr? Śpiewogra pochodzącej z asymilowanej rodziny żydowskiej Charlotte Salomon, składa się z 1325 zamalowanych kartek, z których 769 są treści biograficznej. Dzieło, którego struktura przypomina sztukę teatralną w formie scenorysu w słowie i obrazie, opisuje krótkie życie autorki: jej dzieciństwo, młodość w Republice Weimarskiej, jej doświadczenia antysemityzmu w Akademii Sztuk Pięknych i machinę reżimu nazistowskiego. W latach 1940 do 1942, na przestrzeni 18 miesięcy, Charlotte Salomon stworzyła serię obrazów, które odzwierciedlają faktyczne szczegóły z jej historii rodzinnej, dzieciństwa, młodości i życia na wygnaniu z aktualnymi wydarzeniami historycznymi, których jest świadkiem. W ten sposób autorka pokazuje obie strony: tragiczną historię rodzinną i historię aktualnych wydarzeń historycznych II wojny światowej, których jest świadkiem. Salomon łączy w swojej pracy w ekspresjonistyczny i modernistyczny sposób barwę, literaturę i muzykę, tworząc dzieło multimedialne. Używa takich technik malarskich jak van Gogh, Chagall, Munch czy Nolde, które służą wizualizacji. Obrazy o charakterze komiksu opatrzone są niejednokrotnie fragmentami muzycznymi od muzyki klasycznej do nowoczesnej. Jej dramat składa się z trzech części: z prologu, części głównej i epilogu.
Jej kompleksowe i wielowarstwowe dzieło jest niczym syntetyczny, szczegółowy opis życia, niespełnionej miłości, cierpienia i śmierci. Stworzone by przetrwać. Tą intencję potwierdza także postscriptum utrwalone na ostatnim gwaszu na jej plecach: „Życie? czy teatr?”
Inne:
Magdalena Przybysz-Stawska
Maja Wojciechowska
Joanna Mikosz
Paula Gamus
Paula Gamus
Brokerstwo informacyjne w Polsce – przegląd publikacji z lat 2013–2021
Agata Walczak-Niewiadomska
Marcin Mikołajczyk
Teatr Kamishibai w PBP Książnicy Pedagogicznej im. A. Parczewskiego w Kaliszu
Aldona Zimna
Grażyna Piechota
Julia Margol
I Konferencja Stowarzyszenia Introligatorów Polskich (Poznań, 8–9 września 2022 r.)
Ewa Obała
Zbigniew Gruszka
Komentarze
Ten post dostępny jest także w języku: angielski