Logopaedica Lodziensia | Nr 5 (2021): Współczesne tendencje w diagnozie i terapii logopedycznej

Opublikowano: 17 stycznia 2022
loga

Zapraszamy do lektury najnowszego numeru “Logopaedica Lodziensia” poświęconego badaniu tendencji w diagnozie i terapii logopedycznej. Problematyka zeszytu przedstawiona została w dwunastu artykułach naukowych:

  • Monika Budkowska przeprowadza badania porównawcze w grupie osób młodych i osób w wieku senioralnym dotyczące fluencji słownej w ocenie logopedycznej (PDF)
  • Ewa Gacka stawia logopedyczną ocenę sześciomiesięcznego niemowlęcia z zespołem DiGeorge’a (PDF)
  • Renata Gliwa-Patyńska przedstawia wybrane aspekty testu fluencji słownej semantycznej w logopedycznej diagnozie otępienia alzheimerowskiego (PDF)
  • Agnieszka Hamerlińska prezentuje raport z badań nad niepełnosprawnością głosu u nauczycieli (PDF)
  • Agnieszka Kamyk-Wawryszuk na podstawie studium przypadku omawia złożone potrzeby komunikacyjne dziecka ze zdiagnozowanym zespołem Dandy-Walkera i mukopolisacharydozą typu II (PDF 🇬🇧)
  • Anna Karowicz podsumowuje przeszkody i wyzwania w pracy zawodowej logopedy podczas pandemii Covid-19 (PDF)
  • Kamila Kuros-Kowalska streszcza doniesienia z badań nad opóźnionym rozwojem mowy, a nowymi technologiami (PDF)
  • Renata Marciniak-Firadza ukazuje rolę zmysłu węchu w teorii i praktyce logopedycznej (PDF 🇬🇧)
  • Karolina Milewska, Bożena Okurowska-Zawada, Justyna Kackieło-Tomulewicz i Maciej Jerzy Samusik podejmują taksonomiczną próbę podziału afazji na kryteria jej klasyfikacji oraz rodzaje zespołów zaburzeń (PDF)
  • Rafał Młyński ocenia dwujęzyczność dziecięcą przy zastosowaniu formuły RIOT (PDF)
  • Danuta Pluta-Wojciechowska przedstawia projekt modelu kształcenia przygotowujący logopedę do pracy z dzieckiem z rozszczepem wargi i/lub podniebienia (PDF)
  • Ewelina Zając pisze o błędach popełnianych przez dzieci czteroletnie podczas oceny ich zasobu leksykalnego (PDF)

Poza artykułami naukowymi, numer zawiera recenzję dwóch książek: “Mój związek z Parkinsonem. Niestety nierozerwalny” (PDF) oraz “Model aktywny. Komunikacja wspomagająca i alternatywna” (PDF). W zeszycie pojawiło się również sprawozdanie z konferencji naukowej “Afazja dziecięca, niedokształcenie mowy o typie afazji, alalia i alalia prolongata oraz SLI/DLD – w kręgu badań i terminologii” (PDF).

Komentarze

Ten post dostępny jest także w języku: angielski